Øjeblikke med satan af Else Cederborg

af d. 28. oktober 2016

168

2016

978-87-7190-064-4

Hvem er Satan? Hvordan ser Satan ud? Er Satan altid den onde? Hvordan mon det er, at være i samme rum som Satan? I selskab med denne bog har jeg erfaret nogle øjeblikke med Satan fra Else Cederborgs synsvinkel – hvilket har været en ganske forunderlig men hyggelig oplevelse.

“Øjeblikke med Satan” er en novellesamling bestående af 22 noveller, der beskriver forskellige personers møde med Satan. Personligt blev jeg mest fanget af novellen om 3 unge piger, der har store drømme og ønsker, og en dag under påvirkning af alkohol får de pludselig tilkaldt Satan. Pigerne aner uråd, men intet er en umulig opgave for Satan, og med lethed jager han alle deres bekymringer bort ved at tilbyde dem alt, hvad deres hjerter nu begærer. Hvorfor og hvordan det så går galt for pigerne i fremtiden, kan du læse mere om i novellen “Satan, Lisbeth, Kirsten og Yrsa”.

Når man taler om Satan vil ord som dyster, negativitet, gys og gru nok dukke op – det havde jeg nok selv regnet med – men det er slet ikke disse emner og stemning, som Else Cederborg benytter sig af i hendes samling. Der er en stærk kontrast i måden, hvorpå Cederborg har fremstillet Satan i historierne, set i forhold til den Satan vi hidtil typisk har fået beskrevet. Hvad der er den rigtige Satan, er et emne, der altid vil kunne diskuteres. I denne bog er det ene og alene forfatterens fortolkning og mening, hvilket har givet mig et nyt syn på Satan. Jo flere af novellerne jeg læste, jo flere tanker må jeg sige, at det satte i spil. Desuden er det nævneværdigt, at de beskrevne situationer i novellerne er let genkendelige for en almen person, og noget humor har Else Cederborg da også formået at flette ind i disse historier om Satan.

Alt i alt en fin novellesamling, der fortæller om helt almindelige hverdags situationer, hvor Satan pludselig kommer ind i billedet.

Se mere på bibliotek.dk