Noras ark af Anders Johansen

af d. 7. september 2015

180

2015

978-87-7146-422-1

1. oplag

14-årige Nora bor på en vadehavsø sammen med sin morfar, der er præst. Faren er forsvundet, og moren er død i et bombeangreb inde i byen på kysten, hvor de boede, før krigen for alvor brød ud. Morfaren er fjern, til tider nærmest hadefuld, men heldigvis har Nora sine små venner i form af den blinde kat Silke, den envingede vildgås Onki og sin elskede tøjløve Ølve. Og så har hun Viona med det smukke gyldne hår, når ellers Viona har lyst til at være sød ved Nora.

“Noras ark” tegner et fint billede af et enkelt liv på en meget lille vadehavsø, hvor ikke kun de ustabile diger trues af vandets kræfter, men også pubertetens begyndende spørgsmål presser sig på. Krigen går mest uden om øen, men dens tilstedeværelse er alligevel tydelig. Lyden af bombeflyvemaskiner, røg fra byerne ved kysten og Noras egne flash back fra livet i byen maler et håndgribeligt billede af krigen, som i børnehøjde opleves uden filter. Fra den vinkel aner man også den store ironi, der stiller spørgsmål til, hvordan mennesker kan lade sig forføre ind i meningsløse krige:

”Hellere en ærefuld død end en forsmædelig kapitulation!”, råber en skinger stemme fra radioen og knækker over ligesom Oswins, selvom præsidenten ikke er en mand i overgangsalderen, men en stor, voksen mand og landets leder. Han råber om kampvilje og heltemod og om fejhed, som der vil blive slået skånselsløst ned på. Hidser sig mere og mere op, skriger og sprutter: ”Sejren kan stadig blive vores, hvis vi er parat til at bringe de største ofre!” (s. 39)

Romanens gave er også nærværende beskrivelser af øens dyr og af naturen. Maleriske vejr- og naturskildringer rummer dybe sansmættede oplevelser, som går under huden. Anders Johansen spiller på hele himmel- og havrummet, naturens og universets kræfter, så det bliver ét stort organisk hele –smukt og følelsesmættet, med associationer til de bibelske billeder.

Det er altså en stemningsfuld og malerisk læseoplevelse. I hvert tilfælde for en voksen læser, men midt i alle lovprisningerne er spørgsmålet, om den fine og følsomme handling kan fastholde en gennemsnitlig ung læser.