Nofret – Slave i Levanten af Sussi Bech

af d. 19. september 2019

80

2019

9788793608672

Nofret – Slave i Levanten, er endnu et super album, med den streg jeg elsker og som Sussi Bech står bag. Tegningerne er leveret med den skarpe og på en gang følsomme, men også kolde streg. I dette album er fokus rettet mod Nofret og hendes færd på vej imod det uvisse, efter at hun og søsteren Kia er blevet overrumplet af pirater. Kia bliver befriet af et Kretisk krigsskib, men det lykkes piraternes kaptajn at skjule sig selv og Nofret. Dette bliver starten på en slavetilværelse, da de kommer  i land i havnebyen Byblos bliver Nofret solgt til en rig handelsrejsende, der slæber hende og en masse andre slaver med sig på en farefuld tur mod Mitanni, hvor de skal sælges videre.

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg er ret vild med  Sussi Bechs streg, at hun samtidig er en god fortæller gør det til en dejlig oplevelse at læse hendes historiske album om Nofret. Der er i perioden 1986 – 2011 udkommet 12 album med Nofret som omdrejningspunkt (de tolv album er også ved at komme i “Sussi Bech samlede værker” udgave, der mangler kun det sidste album indeholdende Nofret 10 – 12, der forventes at udkomme marts 2020). Nu er der så kommet et lidt mere alvorligt album, nr. 0 Nofret – Slave i Levanten. Det er tydeligt at dette album er lavet som en uddybning til de øvrige album, og man skal nok kende historien for at få det fulde udbytte. Ud over selve historien er der bagerst i albummet fire sider med ekstra materiale om tilblivelsen af historien.

Sussi Bech (1958) har lavet over 20 tegneseriealbum med “Nofret”, “Aida Nur”, “Dalila den Drevne” og andre figurer – ofte med oldtiden som tema. Hun illustrerer tegneserien “Eks Libris” hver uge i Weekendavisen. Desuden har hun tegnet “Kaj og Andrea”, “Snus Mus” og “Emmy” og skrevet bøgerne om “Aziru” og “På ferie med Emil”. Sussi har modtaget bl.a. BØFA-prisen, Ping-prisen, Birkerød Kulturpris, Hanne Hansen Prisen og senest i 2015 den svenske Adamsonstatuetten, der blev uddelt ved Svenska Serieakademins 50 års jubilæumsfest i Stockholm.

Lån tegneserien på Bibliotek.dk