Nils Holgersens vidunderlige rejse gennem Sverige af Selma Lagerlöf

af d. 17. marts 2013

495

1986

87-00-59052-5, 978-87-00-59052-6

Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige 1-2

“Niels Holgersens vidunderlige rejse gennem Sverige” er en fascinerende historie fyldt til bristepunktet med magi, natur, dyr og en beskrivelse af et svensk samfund anno ca. 1900 i rivende udvikling, fortalt med både vid, munterhed, og et stænk sørgmodighed.

Den lidt gemene unge skånske fyr, Niels, er ulydig over for sine forældre og er ond mod gårdens dyr. Af en nisse formindskes han og må forlade gården, og ridende på ryggen af en tamgås flyver han med en flok vildgæs hele Sverige rundt, fra Skåne til Lapland og tilbage. På turen er han med sin kløgt og lille størrelse ofte i stand til at hjælpe dyrene med at overvinde farer. Som da han hjælper de sidste overlevende grå rotter mod de sorte rotter i den gamle danske fæstning Glimmingehus, der med sine tykke mure og smalle indgange i årevis har hjulpet grårotterne med at holde skansen mod sortrotterne.

Således er der i én fortælling både lidt historie og noget om dyrenes samfund, der ikke nødvendigvis ånder fred og idyl. Særligt Mikkel Ræv, som længe forfølger Niels og vildgæssene er en del af ufreden i bogens første del. Men også menneskenes gruber og jernværker truer. Den svenske natur, bjergene, dalene, elvene og skovene, hvis beskrivelser gennemtrænger fortællingen, er konstant under forandring af de grådige mennesker og deres maskiner. Med stor indlevelse fremmanes gennem sagn, legender og spøgelseshistorier et farverigt billede af et myldrende, magisk naturens liv, der selv om det ofte er meget stærkt og egenrådigt, er under stigende pres af et entrepreneuristisk Sverige.

For at få sin normale størrelse tilbage fordres det, at Niels skal fuldføre en mission, hvilket han arbejder ihærdigt på turen igennem. Men den primære læsefornøjelse ligger i de mange – ja, måske nok lidt for mange i forhold til, at holde tempo i fortællingen – beskrivelser af den skønne og vilde natur, de mange dyrs fascinerende hemmelige liv, med vildgæssenes leder Akka fra Kebnekejse, ørnen Gorgo, og ravnen Bataki i centrum, samt ikke mindst de mange fantastiske svenske legender, der bestemt ikke alle er lyse og gode, som legenden om de angste dyr, der ved et fælles natmøde i den dybe skov udpeges af en stokkemand til døden (skal ædes af rovdyr det kommende år) viser. Et både magisk og industrialistisk Sverige udfolder sig for øjnene af læseren.