Night Watch af Terry Pratchett

af d. 6. februar 2009

480

2003

0060013117

Night Watch

Kommandør Samuel Wimes er på toppen af sin karriere. Han har en kone Lady Sybil som han elsker meget højt, hun er gravid med deres første barn og han selv er både adlet Lord, samt kommandør for Night Watch, som er nattens politikorps i Ankh-Morpok i Diskverdenen. Der er dog en slange i paradis; Carcer er en sindssyg morder som huserer i Ankh-Morpoks gader og han er ikke genert over at tage livet af politibetjente. Faktisk er han på det seneste blevet ret glad for lige det, så da en chance for at fange Carcer opstår, slår Sam til. Han lader sin kone blive hjemme i beskyttende hænder og nær jordemoderen, hvis nu terminsdatoen skulle komme grundigt nærmere og tager ud for at assistere aktionen der skal fange Carcer.

Desværre foregår kampen i sidste instans over det usete universitets bibliotek og da Carcer og Sam falder ned gennem ovenlysvinduet, bliver de mange magiske bøgers indflydelse på tid og rum til et problem. For kombineret med en mægtig storm bevirker bøgernes magi, at Carcer og Sam sendes på en tidsrejse. Tilbage i tiden. Så nu står Sam i tiden hvor han selv render rundt som frisk ung politibetjent i et korrupt korps, med en morder på fri fod og ingen anelse om hvordan han kommer hjem til sin egen tid og om han overhovedet kan det. Og mens han forsøger at komme tilbage, fange Carcer og selv overleve må han gennemleve sine egne minders begivenheder og om muligt forbedre tingenes tilstand i nyere tid ved sine handlinger.

Endnu engang er vi i Discworld og endnu engang handler det om de karaktertyper jeg er begyndt at elske. Der er så mange geniale påfund i ”Night Watch”, hvor Terry Pratchett simpelthen burde hædres for sine underfundige humor og uomtvistelig gode plot. Jeg kunne simpelthen ikke lægge bogen fra mig og som jeg skriver dette, arbejder min hjerne på højtryk med at finde ud af hvilken bog af ham jeg skal læse nu hvor ”Night Watch” er endt.