Niceville af Kathryn Stockett

af d. 19. oktober 2012

401

2011

978-87-7079-033-8

The Help

I 1960’erne i Jackson, Missisippi, arbejder de sorte tjenestepiger Minny og Aibileen for en lav mindsteløn, hvor fornærmelser følger med helt gratis blandt byens bedre borgerskab. De hvide kvinder der har tjenestepiger ansat, skjuler ikke, hvordan de ser deres hjælp som en laverestående race, som trinnet over vilde dyr, og der er ikke noget at gøre ved det i et samfund hvor Ku Klux Klan har faste støtter.

Miss Skeeter, som oprindeligt var inde i varmen hos borgerskabet er just hjemkommet fra universitetet, hvor hun efter sin universitetsgrad begynder at se sin verden i et lidt andet lys. I stedet for at fortsætte i de fodspor hendes gamle veninder følger, begynder hun at sætte sine egne og tage emner op der er farlige at skrive om. Sammen med Minny og Aibileen, begynder hun et romanprojekt om hvordan det er at være farvet tjenestepige i sydens raceadskilte samfund og inden længe har hun skaffet sig fjender og uventede venner over hele egnen.

”Niceville” har været længe undervejs for mig. Der blev talt meget om den da den blev filmatiseret, jeg har set den i boghandlen flere gange og fået bogen anbefalet men jeg fik først købt og læst den for ganske nyligt. Det var med ambivalens jeg satte mig til rette i min sofa med bogen, for den slags bøger som den tegnede til at være kan gå to veje: enten irriterer de mig kraftigt eller også går de rent ind. Der er åbenbart ingen mellemvej hos mig.

Heldigvis tilhører ”Niceville” den sidste kategori. Da jeg havde læst den til ende glædede jeg mig til at sætte den i reolen, for jeg følte den hørte hjemme blandt alle de andre elskede bøger. ”Niceville” er velskrevet, det er en historie med nuancer og reel historie i og så er romankaraktererne nogle af de bedst beskrevne jeg længe har mødt i et litterært værk.

Jeg kan kun anbefale ”Niceville”.