Niceville af Kathryn Stockett

af d. 11. maj 2012

401

2011

978-87-7079-033-8

The Help

Den unge Miss Skeeter fra Mississippi har lige afsluttet college i 1962 og drømmer om at blive journalist. Hun har dog ikke megen erfaring i at skrive, og da hun bliver tvunget til at tænke anderledes af en redaktør, der måske vil give hende et job, opstår en spændende og på den tid uhørt ide: Hun vil skrive om de farvedes vilkår som tjenestepiger i det stadig raceopdelte Mississippi. Hun er selv opvokset med farvede barne- og tjenestepiger, men det er alligevel en helt anderledes verden, der åbner sig for hende, da nogle farvede tjenestepiger indvilliger i at fortælle, hvordan det er at arbejde i de hvide huse. Det er ikke ufarligt for tjenestepigerne at fortælle deres historier fra den opdigtede by Niceville, da Ku Klux Klan hærger, og det hvide samfund hele tiden prøver at holde de farvede væk fra deres samfund. Men tiderne er heldigvis lige så stille ved at skifte.

Bogen giver et fantastisk indblik i 1960’ernes amerikanske sydstater, og man kan ikke andet end græmmes over de forhold det farvede samfund måtte lide under dengang. Skeeter får lokket en masse historier ud af tjenestepigerne, gode såvel som dårlige. Og ikke mindst følger vi Skeeters tanker, da hun efterhånden lærer at se livet gennem de farvedes øjne og de vilkår de må leve under, uden der stilles spørgsmål til det.

Bogen er velskrevet og kapitlerne delt op, så man skiftes til at følge Skeeter og de to farvede tjenestepiger Aibileen og Minny. Aibileen og Minnys historier er flere steder så spændende, at det er svært at vente til det næste kapitel i deres historie. Og bogen igennem kan man ikke andet end at håbe med længsel på, at det de tre kvinder har sat i værk, også vil lykkes for dem.