af d. 1. september 2009

363

1997

87-00-28566-8

Neanderthal

”Neandertaler” er den amerikanske Pulitzer-prisvindende journalist John Darntons første roman.

De to arkæologer, og tidligere ungdomskærester, dr. Susan Arnot og dr. Matt Mattison lever hver deres liv som henholdsvis underviser på et universitet i Wisconsin og udgravningsleder i Afrika, da de begge en dag modtager et gådefuldt brev fra Institut for Forhistorisk Forskning.

Brevet bliver startskuddet på en ekspedition til Pamir-bjergene i Tadsjikistan, der bringer de to forskere på sporet af neandertalerne, som ellers skulle være uddøde for 30.000 år siden. Det bliver en farefuld rejse, mere utrolig end de nogensinde havde forestillet sig, og ekspeditionen bringer dem nærmere løsningen på den ældgamle gåde: Hvorfor det lykkedes netop mennesket at blive Klodens altdominerende skabning på bekostning af blandt andre neandertalerne.

Selvom historien i sit udgangspunkt leder tankerne i retning af Indiana Jones, og indeholder temaer som “det gode mod det onde” og “menneskets indgriben i naturens orden” lykkedes det ikke forfatteren at levere mere end en acceptabel spændingsroman. Bogens hovedpersoner er overfladiske og unuancerede, og som en kliché af Dan Brownske dimensioner, ender de to forskere, som naturligvis begge er perfekt byggede og med kønne ansigtstræk, med at indlede en romance og finde sammen på ny. Handlingen er lige ud af landevejen og præsenterer meget få overraskelser undervejs, og ydermere beror beskrivelsen af neandertalerne og deres evner selvsagt i høj grad på forfatterens fantasi. Det kommer der en del overdrevne og utroværdige scenarier ud af.

”Neandertaler” slutter forudsigeligt uden at have flyttet læserens horisont væsentligt. Skal jeg sige noget positivt, må det være, at man får lyst til at vide mere om, hvordan virkelighedens neandertalere levede og tænkte.