Nattergalens sang af Lian Hearn

af d. 23. juli 2009

316

2003

87-02-01550-1

Across the nightingale floor

Lian Hearns serie om Otoriklanen er baseret på et middelalderligt, feudalt setting, som minder meget om Asien ved blandt andet navnene. Hovedpersonen er Tomasu. En teenager der lever blandt “de skjulte” i den lille bjerglandsby Mino. “De skjulte” er en forfulgt religiøs gruppe og en lokal krigsherre, Lord Iida, har set sig gal på dem. En dag hvor Tomasu er ude for at strejfe rundt efter svampe, vender han tilbage til rygende ruiner og en landsby fyldt med fremmede soldater, der ved hans ankomst sætter efter ham.

Naturligvis må han flygte og i den forbindelse støder han ind i en voksen mand Shigeru, som er på vandring omkring Mino. Shigeru redder Tomasu fra hans forfølgere og da Tomasus hjem er for evigt ødelagt, tager Shigeru ham ind under sine vinger. Han tager Tomasu med hjem og vil adoptere ham som sin søn. Tomasu får nu navnet Takeo og finder ud af at hans redningsmand er fra Otoriklanen, en mægtig klan hvis fjende blandt andet er den krigsherre, der overfaldt Tomasus by. Sammen med sit nye liv, erfarer drengen som nu hedder Takeo, andre ting om sig selv. Blandt andet udvikler han en voldsomt god hørelse og en læremester kommer til og lærer ham mange andre instinktive evner, der har ligget latent i ham. Men krigsherren Iida har hverken glemt den ene eller anden fjende og snart er læretiden ovre.

Jeg var sen på den. Jeg burde have læst ”Otoriklanens fortællinger” for en rum tid siden da mine venner for første gang anbefalede dem. Dog bedre sent end aldrig. Jeg faldt over bog 1 i bibliotekets hylde med kasserede bøger og siden jeg åbnede den, har jeg ikke kunne slippe den igen. Det fungerer alt sammen, plottet, sproget og karaktererne. Læs den hvis du er til fantasy.