Nattens regn og stjerner af Maeve Binchy

af d. 24. november 2007

238

2005

87-555-1490-1

Night of Rain and Stars

“Nattens regn og stjerner” er en sælsom blanding af novelleskrivning og en roman. Det er ikke en stor bog med mange sider, men historien er smukt beskrevet, karaktererne er som altid varme og dybe og plottet indlevende.

På en lille taverne i landsbyen Aghia Anna i det græske øhav, mødes en gruppe mennesker en dag hos værten Andreas. Andreas er vant til turister, han er vant til at gætte deres nationalitet, deres humør, han er udpræget turistbehager. De turister han støder på den dag, en båd bryder i brand i havnen, er ikke den sædvanlige blanding af charterturister.

Elsa fra Düsseldorf, Shane og Fiona fra Dublin, Thomas fra Californien og David fra Manchester har alle været hjemmefra i lang tid af den ene eller anden grund. Alle lader til at have en eller flere grunde til at turnere verden og langsomt løsnes der op for historierne. Andreas har selv en historie gemt om en søn, som rejste ud i verden efter et skænderi og aldrig hørtes fra siden.

Omstændighederne forlænger deres tid i Aghia Anna og de begynder at lære grækerne i byen at kende. Elsa, Thomas, David, Fiona og Shane render desuden på hinanden rundt omkring i Aghia Anna og langsomt løsnes der knuder og knyttes venskabsbånd på kryds og tværs hos mennesker der ellers ville have holdt sig asocialt for sig selv. Langsomt finder de ud af hvad de skal gøre med de problemer de har efterladt bag sig. Som hjælp har de den irskfødte Vonnie der nu bor i landsbyen.

Historien fortælles afslappet og vennesælt, så man lever sig ind i den lille by og føler med karaktererne. Til tider er den forudsigelig, men ikke på en kedelig måde. Alt sammen er det med til at gøre denne lille bog noget specielt.