Natportieren af John le Carré

af d. 5. juli 2014

437

1995

87-553-2080-5

The Night Manager

“Natportieren” er John le Carrés første bog efter murens fald, og den indvarslede også et skifte i temaer i bøgerne, hvor langt de fleste bøger havde spionagen som hovedemne, skiftede de fra 90’erne til bøger om multinationale firmaers udnyttelse af den 3. verden og lignende. “Natportieren” har dog stadig et stort præg af spionage over sig, og det er en af de mest spændende Carré bøger, jeg har læst.

Symptomatisk for Carré, er hovedpersonen en fin og hæderlig englænder, Jonathan Pine. Han er hotelportier og får en dag fat i nogle hemmelige papirer, som han ikke kan lade være med at vise til en god ven, med rødder i efterretningstjenesten. Dette får fatale konsekvenser for en kvinde, Pine er forelsket i, og da efterretningstjenesten senere kontakter ham, for at hverve ham til at komme tæt på livet af en våbenhandler, er han ikke længe om at sige ja. Han øjner en chance for at hævne kvindens død, men finder sig snart i en ny penibel situation, da han forelsker sig i våbenhandlerens kæreste.

Jeg bliver aldrig træt af Carrés sprog, han er en stor kunstner med ordene og det bliver ofte kun bedre af, at læse hans bøger anden gang. Jeg læste “Natportieren” da den i sin tid udkom, men fik meget mere ud af at læse den anden gang. Den er en af de meget spændende af slagsen, ikke mindst de nervepirrende øjeblikke, hvor Pine går bag ryggen på våbenhandleren i sit forsøg på at skaffe beviser. Samtidig er der hele tiden nogen der ikke helt stoler på ham, og man mere end aner det store pres, der ligger på hans skuldre.

Udover at følge Pines nervepirrende arbejde skifter bogen af og til fokus, og følger folkene bag kulisserne, det ministerielle udvalg, efterretningstjenesten og samarbejdet med ‘fætrene’ i USA. Der opstår hurtigt uenighed om, hvem der skal vide hvad, og det bliver igen et nervepirrende kapløb med tiden, og forræderiet lurer lige om hjørnet.

“Natportieren” var en nydelse, og nye læsere af John le Carré kan sagtens starte her!