af d. 11. marts 2018

343

2018

978-87-7204-241-1

The Late Show - oversat af Søren K. Barsøe

1.

Kriminalassistent Renée Ballard arbejder på natholdet ved LAPD i Hollywood distriktet. Hendes makker er den lidt udbrændte Jenkins, men ham hører man nu ikke meget til, for Ballard arbejder bedst solo. Hun er blevet degraderet fra den prestigefyldte Røveri og Drab afdeling, pga en personalesag. Om dagen sover hun oftest i et telt på stranden, bevogtet af sin hund, og gerne efter hun har padlet en tur på surfbrættet.

På en vagt får Ballard først en sag med misbrug af et kreditkort til online køb på Amazon. Den lidt banale sag udvikler sig senere. Næste sag er fundet af en næsten død transseksuel kvinde. Hun er blevet brutalt mishandlet og efterladt på en p-plads. Vagten slutter med drabet på fem personer på en natklub. Ballard får en meget perifer rolle i den sidste sag, der ledes af den politimand, som hun havde en personsag med for 2 år siden, og som kostede hende en forflyttelse.

Selvom Ballard får besked på at holde sig fra den sidste sag, blander hun sig alligevel i den. Hun overtræder flere regler, noget der kan koste hende jobbet, hvis det bliver opdaget. Men hun er ligeglad, bare hun får fat i gerningsmanden, og hun møder gerne ind før tid og arbejder gratis. Hvis det hele lyder lidt bekendt for den vågne Connelly læser, så er det nok fordi, Ballard minder utrolig meget om Harry Bosch, som er Connellys mest kendte romanfigur. Det lykkes ikke helt for Connelly at skabe en fuldkommen ny hovedperson i denne sin 30. udgivelse, men trods alt dejligt forfriskende at han forsøger at tænke lidt ud af boksen.

Jeg savner nogen gange, at Connelly fører sine hovedpersoner på afveje. Det hele kommer til at virke for let, når f.eks. en af gerningsmændene bliver fundet på den første netsøgning. Alt falder ligesom i hak og bliver serveret på et sølvfad. Vi præsenteres igen for en gerningsmand indenfor egne ‘rækker’ og en stikker bliver afsløret, som vi har set før i tidligere bøger. ‘Nathold’ er langt fra en dårlig bog, der er bare ikke meget nyt under solen.

Det er kun et halvt år siden vi fik sidste Connelly bog fra Forlaget Klim, så ros til dem for hurtige udgivelser. Gid det må fortsætte, så vi kan få alle de bøger udgivet, som er blevet sprunget over i årenes løb. Dog må jeg atter påpege, at der bør læses bedre korrektur. Ballard hedder pludselig Bosch, og et andet sted modtager hun et opkald fra en mand der siger. “Hej, det er Renée”. Lidt ærgerligt, sammenstillet med en del slåfejl.

For at gøre forvirringen total, så har Connelly offentliggjort, at Bosch og Ballard arbejder sammen i næste bog på amerikansk. Mon ikke der er lagt op til et brag, når de to ‘søskende’ mødes?

I øvrigt en flot og stemningsfuld forside af Christinna Lykkegaard Nilsson.