Naiv. Super. af Erlend Loe

af d. 27. december 2011

185

1999

87-7724-811-2

NAIV. SUPER. (norsk)

25 år gammel ryger hovedpersonen ind i en eksistentiel krise. Han dropper ud af universitetet, sælger de fleste af sine ting og afventer at livet rammer ham. Han får lov at passe sin mere pragmatiske brors lejlighed, mens denne er i Amerika og gøre karriere. Her går dagene med at undgå at falde i alt for store sorte huller og overveje meningen med det hele, hvis der vel at mærke er én.

“Naiv. Super” er en utrolig præcis skildring af det moderne menneske, der rammer muren. Verden ligger åben, mulighederne er i snubleafstand, men hvad skal man med det hele? Nytter noget noget? I broderens lejlighed sidder han og overvejer livet. Han køber en bold, som han kaster mod muren og griber, kaster mod muren – og griber, kaster og griber. En konkret handling, der gennem den fysiske gentagelse beroliger hans nervøse sjæl. Bolden skiftes senere ud med Brios bankebræt, men det er samme sag. Samtidig har han fået fingrene i en bog, der tager fat på ting som universets fødsel – og død og at tid er relativt. Det skulle nok sætte et par ting i perspektiv, men den slags er altid en meget prekær sag for et menneske der balancerer over et tilsyneladende bundløst dyb af meningsløshed.

“Naiv. Super” er en rørende, følsom sag. Historien vil være genkendelig for alle der har været i en krise, hvor årsagen ikke er umiddelbar.

Det er Erlend Loes anden roman og klart det bedste jeg har læst fra hans hånd. Forfatterens bøger synes at kredse om det samme; mænd der ikke kan finde deres plads i tilværelsen med en tyk fornemmelse af meningsløshed parret med magtesløshed og humor. Men “Naiv. Super” står stærkere end de andre bøger. Som havde han her fat i essensen af sit budskab.