Nærmeste pårørende af Elsebeth Egholm

af d. 3. januar 2007

368

2006

87-02-04948-1

I denne fjerde bog om journalisten Dicte Svendsen, der ikke kan lade en sag ligge i fred, handler det om fanatisme. I de tre bøger der gik forud for denne, har Dicte gentagne gange gravet sig ind i sager, der gik over grænsen for journalistisk professionalitet og ind i det personlige grænseland. Hun har flere gange været i tilspidsede situationer og har efterhånden udviklet en tæt kontakt til politiet, som har reddet hendes liv i de værste scenarioer.

Dicte modtager en cd-rom med posten. En filmstrimmel er optaget af en halshugning i Al Qaeda-Style. Der er bare den “lille” forskel at scenarioet, hvor ofret halshugget, er dansk sommerhus natur og med græssende køer i baggrunden. Dicte giver efter kort overvejelse, strimlen til politiet og lover at samarbejde, skulle hun modtage mere af den slags. PET bliver indblandet og under hele opklaringen af sagen, kommer Dicte tættere og tættere på fanatisme udspillet i dansk terræn. Hele historien er pakket ind i den terrorfrygt der herskede i Danmark efter angrebene i New York og London og med afstikkere til reaktionerne på Muhammedsagen.

Bogen starter langsomt ud. Den fænger ikke særligt godt, selvom historien er spændende, men efterhånden som der graves i Dictes egen fortid og hendes datters nuværende liv, kommer der mere liv i plottet og den øger læseværdigheden betragteligt.

Det er ikke Egholms bedste, men har du fulgt med i de bøger der hidtil er blevet udgivet omkring Dicte Svendsen, så er denne bog ikke til at komme forbi. Især ikke fordi det næppe er den sidste i rækken.