Når samfundet kollapser af Troels og Birger Møller

af d. 21. marts 2020

303

2019

9788793311060

1. udgave 1. oplag

Familien Filstrup er en ganske almindelig familie med ægteparret Gunnar og Rikke som omdrejningspunkt. Vi præsenteres for familiens medlemmer op til julen og frem til nytårsaften, hvor katastrofen sker. Da rådhusklokkerne skal til at slå, forsvinder strømmen, i begyndelsen er opfattelsen at der må være tale om et mindre strømsvigt. Men som tiden går, og der stadig ikke kommer strøm, stiger alvoren, og oven i vælter sneen ned. Nødgeneratorerne på hospitalet løber tør for dieselolie, og i de små hjem er der ingen varme og intet vand. Folk hamstrer i butikkerne og begynder at stjæle fra hinanden, og alt er kaos. Familien Filstrup er lidt bedre stillet end så mange andre, deres ældste søn Knud har i mange år været i Sirius-patruljen og kender til de barske forhold i Nordgrønland. Så Knud bliver den redningsplanke, de alle søger til.

Birger Møller (1941) har tidligere skrevet en del bøger, men denne er den første som er skrevet i samarbejde med hans ældste søn Troels Møller (1961). Det er på mange måder en glimrende bog, der beskriver hvor sårbart vores samfund er. Vi er med vores teknologi godt hjulpet i hverdagen, men når strømmen ryger, er der ikke mange af os der har mulighed for at klare sig ret længe. Når samfundet kollapser, giver et skræmmende billede af hvor skrøbeligt de fleste af os har indrettet vores tilværelse. Skal jeg se på bogens fortælling er den god, men sprogligt synes jeg den halter lidt. Jeg kan ikke helt specifikt sige hvordan, men jeg havde bare en lettere irritation ind i mellem, det er meget tænkeligt at det bare mig. Det er en let læselig bog, og den giver stof til eftertanke.