Nådens omkreds af Jørgen Brekke

af d. 9. oktober 2011

310

2011

978-87-400-0056-6

Nådens omkrets

Nordmændene er heldige. Ikke alene har de et pragtfuldt land og dejlige oliemilliarder på kistebunden; de har også en håndfuld krimiforfattere i verdensklasse: Jo Nesbø, Gunnar Staalesen, Kjell Ola Dahl. Og nu Jørgen Brekke! “Nådens omkreds” er vellykket i en grad, så man ikke begriber, at det er mandens debut. Denne gotiske krimi er så flot skrevet og drevent disponeret, at den snildt ville være en langt mere garvet forfatter væ rdig.

“Universets centrum er overalt, og dets omkreds ingen steder.” – Skrevet af Johannes Præst i Johannesbogen ca. 1550. Både bog og citat spiller centrale roller i historien, og den underliggende filosofi er interessant, idet den tilsyneladende udspringer af et ikke-troende sind. Og sandt er det, at den gode præst kunne betydeligt mere end sit fadervor.

Et sæt uhyggelige knive indpakket i et meget særpræget skind og en bizar interesse for anatomi er vigtige elementer i handlingen, der strækker sig fra den mørke middelalder i Italien til nutidens Trondheim. En ung kvinde og hendes søn forsvinder på mystisk vis. År efter findes en anden kvinde flået på bestialsk vis i boksen for særligt værdifulde bøger på et norsk bibliotek. Det viser sig, at hun få måneder forinden havde besøgt Poe-museet i Richmond i USA – hvor endnu et flået lig dukker op.

Den makabre sag lægges i hænderne på Odd Singsaker, der lider af ubehagelige hukommelsessvigt, og hans amerikanske kollega Felicia Stone, som også har dunkle sager med i bagagen. Det umage par er oppe mod en handlekraftig morder, som ikke skyr nogen midler for at nå sit blodige endemål. Undervejs i handlingen er der ikke et kedeligt øjeblik, og spændingen intensiveres lige til det sidste.

Brekke skal dog ikke alene have ros for at have kreeret en grum og fængende historie, som rummer både et stænk Dan Brown-mystik og et ordentligt skvat Jean-Christophe Grang -blodplasma. Hans karakterer, ikke mindst kvinderne, har langt flere facetter, end man er forvænt med i genren. Og til overflod får vi serveret en lille, fiks finte for krimiafficionados: Odd Singsaker henviser til en legendarisk politimand i Oslo, der engang opklarede en sag om seriemord i Australien og siden slog sig på flasken. Gad vide, om det ikke er Jo Nesbøs hovedperson Harry Hole, der her bringes i spil?

“Nådens omkreds” er en elegant og meget løfterig debut. Skynd dig at skrive noget mere, Brekke!