Na also! af Brösel

af d. 21. februar 2016

145

1996

3-928950-15-0

Med ‘Na also!’ lykkes det tyske Brösel at få Werner figuren lidt ud af det børnevenlige og kommercielle, i retning af den anarki der så længe har været savnet. Ikke at albummet på nogen måde kan måle sig med de tidligste produktioner, men vi er lysår foran forgængeren ‘Wer bremst hat Angst’. Selvom det stadig kniber gevaldigt med nytænkningen her i niende bind. Se blot det tilbagevendende indslag ‘Lehrjahre sind keine Herrenjahre’, historien om Wernes læretid i Meister Röhrichs VVS firma. Her er vi nu nået til del 7, om den omvandrende katastrofe Rörich. I den første Werner-film var de absolutte højdepunkter filmatiseringerne af de to første af Rörichs eskapader. Der var det latrinære prikken over iét, det var der hvor både læsere og biografgængere gav sig til at skrupgrine, men når Brösel har trådt rundt i fækalier i over ti år, er den lort ligesom udvandet. I del 7 skal Rörich indvi sin ny opfindelse, en maskine der kan skylle et kloaksystem igennem når der er ‘Rohrverstopfung’. Det går galt, og hans rival Günzelsen bliver skyllet igennem byens kloaker, for at ende i maskinen som eksploderer. Brösel kan nærmest ikke være det bekendt.

Sjovt nok er albummet faktisk bedst når Brösel glemmer alt om at fortælle historier – det er han faktisk ikke særlig god til, han er bedst når han tager udgangspunkt i en situation og rider med på bølgen med tuschpennen. Hvilket han gør en stor del af tiden, og der får vi alle de platte jokes. Man skal være rimeligt god til tysk, samt have en lidt overbærende humor for at værdsætte albummet her, og serien som helhed.