My Life With Deth af David Ellefson

af d. 14. februar 2015

240

My Life With Deth

Nej, det er ikke en stavefejl når der i titlen står ‘deth’. David Ellefson er bassist i bandet Megadeth, og da bandet blev dannet synes de det var en fiks ide at droppe a’et i ‘death’.

Nu har bandfrontmanden Dave Mustaine for længst udsendt en ganske fremragende biografi og fortalt alt der er værd at vide om Megadeth, så hvad vil Ellefson med endnu en Megadeth-bog? Ellefsons biografi adskiller sig netop fra Mustaines, ved ikke at fokusere specielt på bandet, men derimod på Ellefsons liv i og omkring det. Der fortælles om MANDEN, hvilket sikrer bogens berettigelse.

Biografien starter på traditionel vis med opvæksten på farmen i Minnesota, til turen til L.A. som 18-årig, hvor han efter kun en uge støder på Mustaine og de enes om at danne et band. Megadeth er født. Herfra kommer turen til sex, drugs & rock ‘n’ roll, men det bliver serveret mere beskedent end ved f.eks. pralrøven Mustaine. Ellefson reflekterer over det lort han har lavet, og det er faktisk ikke meget, for han er og har altid været kendt som branchens milde dreng. Diplomaten der konstant fungerer som mellemmand mellem den koleriske bandfrontmand Mustaine og resten af verden.
Som 25-årig har han for længst erkendt sit eget heroinmisbrug og søger hjælp. I dag er det over 25 år siden at Ellefson blev stof- og alkoholfri. Og kristen. Netop kristendommen og hans kirkearbejde fortæller han meget om, uden at han prædiker eller docerer. Det ville være en uærlig bog hvis det var udeladt, for det er en meget stærkt troende rockmusiker der fortæller. I længden bliver det bare for meget. Det er trods alt musikken bogen skal læses for – kristendommen finder man snildt andre steder.

Konflikten Mustaine/Ellefson der for cirka ti år siden endte i retten berøres let – det er tydeligt at Ellefson føler at den retsag var en fejl, og han absolut ikke bærer nogen form for nag til Mustaine. De to har været genforenet både professionelt og som venner siden 2010.

Skal man læse Ellefsons bog? Tja, hvis du er diehard Megadeth fan, så ja. Hvis du ikke er fan, men gerne vil møde en meget afbalanceret rockmusiker, er Ellefson et must. Der findes masser af ‘ærlige’ rockmusiker biografier på markedet, men måske Ellefsons er lettere at tro, netop på grund af hans uprætentiøse stil. Han prøver ikke at pådutte læseren hverken religion eller dårlige undskyldninger. Bundsympatisk!