Musical Dream Machine af Christian Munch-Hansen

af d. 17. maj 2014

61

2014

978-87-997237-0-6

Christian Munch-Hansen, journalist, musikskribent, og bidragyder til værker om jazz, har med bogen ”Musical Dream Machine” udgivet sin første digtsamling. Forfatteren har skrevet en række tekster, der som udgangspunkt er inspirerede af markante nutidsmusikere fra pladeselskabet ILK (Independent Label København). På bogens flap findes downloadkode til et stort udvalg af den musik der har inspireret kunstneren i dennes skriveproces.

Lad det være sagt med det samme. Teksterne i bogen er af høj kvalitet. Den slags digte, man bliver glad over at læse. Sprudlende, med stort sprogligt overskud. Nye billeder møder læseren i nærmest hver linje. Allerede det andet digt i bogen, ”Ankomst raketblomst” [8], anslår den markedsagtige feststemning “med indianerfjer i hatten og lommerne fulde af / gryder og pinde” hvor “selv anus trutter en fanfare”. Uden at digtet løber amok, eller mister balancen mellem indhold og sprogligt udtryk.

Digtene bevæger sig ofte på forskellige niveauer, mellem forskellige lokaliteter, i fint kontrollerede associationsrækker. I ”Honningvin” [13] fader pianistens toner over i fingre, der sender elektricitet ud i en kvindes krop og minder digteren om en cykeltur ad Langebrogade, hvor hendes øjne bliver til fisk omgivet at legende børn, der lunes af solen “som når en krydret honningvin breder sin varme i brystet”.

Teksterne er gennemvævede af referencer til musik. I ”Lydblomst” [36], et typisk Munch-Hansendigt, styrer “orkestrets tungt lastede luftskib”, “Basunernes hestebid/ i store æbler” og “andalusiske kastagnetter” mod slutlinjerne “Mon vi kan få alle lydene til at / smelte sammen / i en sang?” Det sidste spørgsmål går tæt på bogens erklærede projekt. “At beskrive musikkens væsen og betydning i tilværelsen”. Svaret er JA. Udover musikkens eksplicitte nærvær og forbindende rolle er klangen og rytmen i sproget udtryk for en afledt musikalitet. Suppleret af Mark Solborgs illustrationer, hvis makroverden med instrumenter, truttende planeter og musical dream machine smelter sammen i det diskrete grundmønster der myldrer rundt som en forbindende mikroflora i dem alle.

Jeg har en enkelt bemærkning om teksternes idemæssige baggrund. Som nævnt er de opstået gennem en inspirationsproces, hvor digteren ud fra sine oplevelser med musikken fra ILK har skrevet sine tekster i interaktion med denne. Så langt så godt. Men måske kan bogen blive en kende insisterende omkring sine pointer i efterskrift og forklarende noter om kunstens legende former og forbindelseslinjer og musikkens væsen som grundimpuls.

Jeg har læst ”Musical Dream Machine” med fornøjelse. Fulgt filatelistens, munkens og Knud i Valbys skæve musikpåvirkede foretagsomhed. Svævet gennem rummet, så “rastløsheden har glemt sig selv .. hænger i gardinet som en forædt abe”. Nydt bonusdigtene om store jazzmusikere.

Den æstetisk layoutede bog rummer et attraktivt musikpoetisk univers.