Mursejler af Rúni Weihe

af d. 29. december 2015

236

2015

978-87-997819-2-8

Mursejler

En mursejler har svært ved at finde sig til rette, flakker lidt omkring med mange vingeslag. Det siges dog, at den er en elegant flyver – det kan man ikke sige om hovedpersonen i denne fortælling, for han flakker, flygter fra en fortid og forsøger at indfinde sig i en tid, hvor han har rum foran sig og tid til sig selv. Der er mange minder at tage hånd om, og de dukker af og til op. Han gør det bestemt ikke yndefuldt, lettere akavet vil jeg nu snarere påstå.

Lidt om romanen; den unge mand er rejst til et fremmed land, hvor han gør sig visse iagttagelser. Han bevæger sig rundt på en ø med høje spir og skifertage. Han løber og løber, og han kæderyger og fokuserer indædt på det udslæt, han er blevet ramt af. Han forsøger at holde fortiden stangen, og han skaber forbindelse til to personer på øen. Det sætter skub i tankerne.

Det er en debutroman, udgivet på forlaget Arkiv for Detaljer. Forfatteren – Rúni Weihe – er færing. Han har boet en stor del af sit liv i Danmark, hvor han har læst til arkitekt.
Jeg er ikke helt begejstret for denne roman, lad det være sagt nu; jeg vil dog fastslå, at Rúni har tegnet en flot fortælling, skabt en fin ramme, og om det er på baggrund af arkitektuddannelsen – lad det være usagt. Samtidig vil jeg pointere, at jeg synes, romanen mangler litterær pondus. Jeg blev slet og ret irriteret over, at scenerne blev udpenslet med et væld af tillægsord, så ganske mange at jeg faktisk havde svært ved at danne mig billeder. Det var, som om forfatteren havde sit syn på situationen, og at jeg således skulle overtage det. Jeg forsøgte at optælle, hvor mange gange jeg stødte på sætningen med ’kløende skridt’.

Jeg er ikke helt begejstret.