Muligheden af en ø Af Michel Houellebecq

af d. 18. september 2007

357

2006

87-21-02687-4, 978-87-21-02687-5

La possibilité d'une île, på dansk ved Lars Bonnevie

Houellebecqs seneste roman, “Muligheden af en ø”, er en fremragende, men dyster sci-fi-roman. Hovedpersonen, Daniel, er en velhavende og succesfuld stand-up komiker, der fortæller om sit gradvise, men sikre forfald i livet fra omkring de 40. Han bliver ved et tilfælde inddraget i en new-age kult, der sælger sig selv med muligheden for evigt liv gennem videnskab: Din DNA-kode bliver gemt i laboratoriet, og du vil, så snart teknikken er blevet fuldt udviklet, for evigt blive genfødt på jorden. Det spændende ved romanen er, at historien også fortælles af efterkommerne til Daniel: Daniel24 og Daniel25, der lever videre et par tusind år senere.

Jorden henligger øde og gold efter flere naturkatastrofer.
Landet befolkes kun af ganske få overlevende mennesker, der lever som vilde i små grupper. Nymenneskene lever derimod alle isolerede i beskyttede boliger. Deres rolige begivenhedsløse liv er helliget åndelige studier, med kun begrænset kontakt til andre nymennesker. Daniel25 kender ikke til glæde, savn, kærlighed eller kedsomhed. Når han læser om sin forfaders trøstesløse og sikre glidebane af et liv, hvis drivkraft var umulig kærlighed og hed sex, skimter han dog muligheden for et andet liv.

“Muligheden af en ø” gav mig en forfriskende ny måde at anskue os moderne menneskers lettere almindelige, temmelig deprimerende og fattige liv på. Jeg har ofte haft tanken, at jeg om 50 år ville sidde og læse mine gamle e-mails og helt spontant brænde op. Houellebecq har været mere ambitiøs og er gået 25 generationer frem.

Bogen er nu stillet på hylden ved siden af Neutzsky-Wulffs “2000”, der også leger med ideerne om “nymennesket”, men dog med en på samme tid mere videnskabelig og mystisk tilgang.
Houellebecq formåede at holde mig lysvågen hele vejen igennem, faktisk sad jeg helt ude på kanten af flysædet på vej henover Europa til den anden side af jorden.
Indtil masseproduktionen af nymennesket går i gang, overvejer jeg, om jeg skulle leje en hund hos FlexPetz.