87-16-14623-9

Mrs Dalloway

2.paperbackudgave

London, Westminster 1925.

Clarissa Dalloway er 52 år og mangler ikke noget. Et overdådigt hjem, ægtemand og nydelig datter, tjenestefolk, aftenkjoler og udstyr til at arrangere fuldendte selskaber.

Bogen handler om én lang fin junidag og fører frem til et af Clarissas middagsselskaber samme aften.
I løbet af dagen føres læseren med både mild og skarp hånd gennem en sand tankestrøm. Ind og ud af tankerne på Clarissa og hendes gæster. Især hendes gamle ven Peter Walshs tanker og følelser er under lup. De to mødes allerede om formiddagen, efter mange års adskillelse. Peter har været i Indien og har forelsket sig i en indisk gift kvinde, og derfor er han nu i London for at ordne skilsmissen.

Under dette formelle formiddagsbesøg, hvor Clarissa sidder og syr på selskabskjolen og stuepigen løber frem og tilbage med sølvtøj, bruser en masse gamle følelser under overfladen. Følelser, ja, eller rørelser. For hvor rene følelser er det? Virginia Wolf er mester i at destillere de sammensatte reaktioner og følelser vi har overfor hinanden: jalousi, ærgrelser, misundelse og mishag. Clarissa og Peter var tiltrukket af hinanden som unge, men Clarissa valgte at gifte sig med Richard Dalloway.

Her Clarissas tanker, da Peter vælger at fortælle om sin forelskelse:

“Forelsket!” sagde hun. At han i sin alder skulle blive suget ned med sin lille butterfly af det uhyre! Og hans hals er mager; hans hænder røde; og han er et halvt år ældre end jeg! signalerede hendes øjne til hende; men inderst inde følte hun alligevel: han er forelsket. Han har det; han er forelsket.
Men den utæmmelige egoisme, som altid tramper de hære ned, der kæmper imod floden, som siger: videre, videre, videre; selv om den indrømmer, der måske intet mål findes, flyder den stadig videre; denne utæmmelige egoisme gav hendes kinder mere kulør; fik hende til at se meget ung ud; meget rosa; meget klarøjet, som hun sad der med sin kjole i skødet, og nålen, rakt frem mod den grønne silketråd, rystede lidt. Han var forelsket! Ikke i hende. I en yngre kvinde, naturligvis.” (s. 50)

En poetisk og tænksom roman med mange lag og med en fortællestil, hvor man skal være vågen! Det gør den både unik og også besværlig at læse. Personernes tanker popper op som et aftryk af ens egen hjerne. Frem og tilbage, op og ned, mellemregninger. “A stream of consciousness”.

Sammen med et hav af engelske navne på Clarissas gæster, er det nemt af og til at blive hæftet af. Den allestedsnærværende fortæller lader gradvis personerne komme tilstede gennem hinandens betragtninger om hinanden! Som et kalejdoskop, hvor helheden gradvist stykkes sammen -i virkeligheden ret genialt.

Selv om romanen foregår for næsten 100 år siden, giver den en tydelig fornemmelse af, at på menneskesindets scene er der ikke meget nyt under solen. Vores optagethed af trivielle ting som skavanker, embeder, påklædning og vurdering af hinanden fylder meget. Samtidig med de mere dybsindige overvejelser gennem livet: valgte vi rigtigt, er vi lykkelige?