Mr. Morris skifter tog. Farvel til Berlin af Christopher Isherwood

af d. 7. februar 2011

300

2002

87-91168-03-1

Mr Norris changes trains, og: Goodbye to Berlin

To “selvbiografiske” romaner fra 30’erne med den samme intetsigende hovedperson, omend han i “Mr. Norris skifter tog” hedder William Bradshaw og i “Farvel til Berlin” hedder Isherwood. Vi får nærmest intet at vide om fortælleren, udover at han er en ung englænder, timelærer og indtil videre mislykket forfatter. Vi aner ikke hvad der har drevet ham til Berlin, eller hvad der får ham til at blive så længe, for særligt engageret eller lykkelig virker han ikke.
Som Isherwood siger om sig selv i starten af “Farvel til Berlin”: “Jeg er et kamera med lukkeren åbnet. Det er helt passivt, det ser og bevarer, men det tænker ikke.” En anmelder kaldte Isherwoods stil for ‘bevidst naiv selvbiografisk impressionisme’, som havde til formål at camouflere hans homoseksualitet. (Vorherrebevares, manden har jo ikke noget sexliv overhovedet!) For mig som læser fungerer det dårligt med en forfatter, der ikke giver noget af sig selv. Han kommer til at fremstå som en vatnisse, der ikke vil blandes ind i noget. Og netop derved bliver han jo ligeså ansvarlig som de mange millioner tyskere, som bare lod stå til, da nazisterne begyndte at vise deres sande ansigt!

Bradshaw/ Isherwood færdes i meget forskellige miljøer, hvor han indstiller sin usynlige kameralinse på alle han møder, men uden at der kommer noget spændende eller bare oplysende ud af dét. Jo, han får da vist nogle store sociale forskelle, dels en stor fattigdom med kulde, sult og bolignød, dels en dekadent overklasse, der lever livet i sus og dus, som den altid har gjort. Men særligt vedkommende bliver det desværre aldrig… Og Bradshaw/ Isherwood selv ved åbenbart ikke hvor han hører til! Han virker næsten ligeså indolent som hans flagrende veninde Sally Bowles, som ikke har nogen anelse om hvem der styrer landet, og hvis eneste virkelige ambition synes at være et liv i luksus.

Hvis ikke det lige var for navnet Sally Bowles, samt skuespillerinden Liza Minelli på forsiden af denne dobbeltroman, ville jeg ikke ane at den dannede forlægget til den fremragende filmmusical “Cabaret”. Fantastisk arbejde af instruktøren Bob Fosse og hans manuskriptforfattere, som transformerede disse tyndbenede historier til et stykke sublim filmkunst.

Jeg må tilstå, at jeg har svært ved at se genialiteten hos Isherwood. I mine øjne kan hans Berlin-romaner slet ikke stå mål med bøger som Remarques “Den sorte obelisk” og Kästners “Fabian”.