Moskva 7. oktober af Hanne-Vibeke Holst

af d. 8. juli 2010

231

2010

978-87-02-10144-7

Et af omdrejningspunkterne i dette skuespil er spørgsmålet om, man må svigte sine egne børn til fordel for de mange? Journalist Nina Krasnova er ikke i tvivl, for hende er sagen vigtigere end alt andet.

Nina Krasnova er flere gange blevet hyldet internationalt for sin journalistik og idealistiske kamp mod den russiske præsident, Drygin og landets hårdhændede behandling af tjetjenerne. Men i hjemlandet modtager hun næsten dagligt trusler på livet, og hendes børn mobbes og chikaneres på det groveste. Truslerne mod Nina Krasnova intensiveres og kulminerer med bortførsel, mordforsøg og likvidering.

Skuespillet er bygget op på den måde, at vi skiftevis følger Nina Krasnova, mens hun stadig lever og skiftevis hendes datter Katia, som i dag er blevet voksen og arbejder som journalist. Katia har fået lov til at interviewe Drygin, nu eks-præsident, og konfronterer ham med anklagerne om, at have givet ordre til at hendes mor skulle likvideres.

Inspirationen til Moskva den 7. oktober har Hanne-Vibeke Holst hentet hos den russiske journalist Anna Politkovskaja, der blev myrdet i Moskva den 7. oktober 2006. Bagerst i bogen forklarer hun i et interview, hvorfor det var nødvendigt for hende at skrive dette skuespil. – Den vigtigste årsag er nok, at Hanne-Vibeke Holst er frustreret over Vestens passivitet i forhold til Rusland og Vladimir Putins behandling af tjetjenerne.

Moskva den 7. oktober adskiller sig i høj grad fra de tidligere bøger, jeg har læst af Hanne-Vibeke Holst som f.eks. “Min Mosters migræne” og “Kongemordet”. Det var en befrielse at opleve, at hun kan skrive i et moderne, frisk sprog i stedet for i det tunge sprog, som hun ofte benytter i sine bøger. Netop sproget, var i særdeleshed med til at løfte “romanen” over det jævne og gjorde at jeg som læser, blev fanget af fortællingen om Nina Krasnova/ Anna Politkovskaja. Jeg vakler mellem at give bogen tre eller fire stjerner, og ville allerhelst have givet den 3,5, hvis det havde været muligt.