Mordets praksis af Kerstin Ekman

af d. 7. september 2014

209

2010

978-87-02-08447-4

Mordets praktik

Vores hovedperson, Pontus Revinge er læge, han arbejder i visitationen, hvilket tilsyneladende hverken er et særligt prestigefyldt eller velbetalt job. Han supplerer sin indtægt ved at arbejde om søndagen, hvor han behandler prostituerede for kønssygdomme mv. Han bor på pensionat, vasker selv sine celluloidflipper for at spare penge, læser aviser på den offentlige avislæsesal for to øre, skønt han finder det ydmygende.. Frakken er slidt, habitten ligeså. Han betaler af på den gæld, hans mor stiftede for at give sønnen mulighed for at få en uddannelse. Faren begik underslæb og sad i fængsel.

Han mener selv, at han har inspireret Søderberg til romanen om Doktor Glas, ja han ER i egne øjne doktor Glas, dog med visse uoverensstemmelser i forhold til hans virkelige liv. F.eks. har Doktor Glas en praksis – det må Pontus også have. Han får overtalt den praktiserende læge Johannes Skade til, at han skal aflaste ham i hans praksis – og bliver betaget af/forelsket i Skades steddatter, den unge Frida.

Hans virkelige bidrag til romanen er, at han har fortalt Søderberg, hvordan man kan tage livet af et menneske med en tablet Kaliumcyanid – og dødsfaldet vil ligne et slagtilfælde. Hvis lægen giver giften, under foregivende af at det er medicin, og selv udsteder dødsattesten, vil det være bedst. For at afprøve om det er muligt, skaffer Pontus Revinge 5 Kaliumcyanidtabletter, som han går rundt med i en lille æske. Og en dag får han lejlighed til at afprøve teorien i praksis..

Bogen er skrevet i 2009, men man føler sig virkelig hensat til starten af 1900-tallet, hvor handlingen foregår. Hovedpersonen stod lyslevende for mig, mens jeg læste. Beskrivelsen af sygdomme og behandlinger, hovedpersonens tøj, hans usle boligforhold og dårlige mad på pensionatet, man ser det hele for sig.

Især er det sproget, der er med til at føre en tilbage til 1906:
“Skade har en moribund patient, den selvstændigt formuende hustru til en landsdommer.”

“Jeg tager bad i en vaskebalje af træ i en kælder. Jeg har overrasket madammen dernede i færd med at lægge lutfisk i blød i den samme balje og bagefter prøve på at servere den for mig til middag i julen. Det er modbydeligt.”