af d. 25. juni 2018

423

2018

978-87-7129-994-6

Kishidanchogoroshi (oversat af Mette Holm)

1.

Mordet på kommandanten er som så mange andre af Murakamis bøger en smule underlig. Som altid formår han at gøre umiddelbart helt almindelige situationer ualmindelige.  Denne gang handler bogen på overfladen om en mand, der gennemgår en skilsmisse efter 6 års ægteskab. Manden, der er portrætmaler, forlader straks efter beslutningen om skilsmissen den lejlighed han igennem årevis har kaldt hjem, for at køre afsted uden mål. Ad omveje ender han med at få mulighed for at bo i hus langt fra alting, hvor han kan bruge sin tid på at fordybe sig og male. Men så begynder der at ske ting, han ikke helt kan forklare. Og frem for blot at handle om en mand og hans vej gennem en skilsmisse og mødet med nye kvinder, handler bogen nu også om mystiske bjælder der ringer uden forklaring og om ideer der pludselig dukker op.

Murakami er en dygtig fortæller. Han er god til at trække læseren ind i sin fortælling, hvor man hurtigt accepterer de præmisser han stiller op for virkeligheden. Jeg kan godt lide den måde Murakami beskriver mystiske hændelser på som om de er det mest naturlige i verden. Som læser stiller man aldrig spørgsmålstegn ved logikken i hans bøger, man accepterer den. Jeg nød læsningen af Mordet på kommandanten – Den lever op til alle de forventninger, jeg har til en Murakamibog, hvor hverdagens almindeligheder og magi smelter sammen.

Mordet på kommandanten er første bog ud af to. Uden at fortælle hvordan bogen ender, vil jeg dog sige så meget som at den slutter meget uafklaret. Fortællingen er på ingen måde afsluttet, den hører blot op – Og så er der intet andet for end at vente på næste bind i serien! Jeg glæder mig i hvert fald til at læse fortsættelsen.