Mord på Gran Canaria af Kirsten Holst

af d. 10. marts 2011

198

1989

87-7294-847-7

Tillæg til Familie Journalen

Kirsten Holst har sendt den kære kriminalkommissær Høyer på pension. Et otium han som så mange andre fiktive kriminalkommissærer ikke får lov at nyde længe. Han opsøges af en højgravid kollega, der vil have ham til at tage til Gran Canaria og lede efter hendes forsvundne veninde. På grund af hendes omstændigheder kan hun ikke selv tage af sted, og Høyer indvilliger nødtvungent.

Forfatterens romaner om makkerparret Høyer og Terkelsen har svunget kraftigt i kvaliteten, her får man heldigvis fra starten en positiv oplevelse. Beskrivelser og dialoger virker veloplagt, landskaberne på Gran Canaria udfolder sig på nethinden, men desværre får den veloplagte og friske tone taget alt for kraftigt over. Således virker det utroværdigt, at samtlige personer uden videre disker op med deres livshistorie til Høyer. Her er der ingen indadvendte personer. Det er svært ikke at drage en linje til ‘Se døden på dig venter’, en anden Høyer og Terkelsen bog, der havde den omvendte problemstilling. I den var samtlige figurer følelseskolde. Om forfatterens egen personlige sindsstemning på tidspunktet har spillet for kraftigt ind på karikaturtegningen er uvist, men det er et faktum, at figurerne bliver til en flok oratoriske kloner. En medfølgende konsekvens er at ‘Mord på Gran Canaria’ egentlig kommer fint fra land, men ret hurtigt får kraftig slagside og synker før sidste side er læst. Jeg sprang fra halvvejs. Midtvejs begynder Holst at videregive Høyers tanker, i en lidt for indigneret og naiv tone. Hvis ikke det er en sjusket redaktør der har siddet med manuskriptet, forstår jeg ikke hvordan en ellers kompetent forfatter kan få den slags banaliteter med i en bog.

Det er desværre sidste gang jeg har læst/forsøgt at læse Kirsten Holst.