Monte Lema af Pablo Henrik Llambias

af d. 15. december 2011

415

2011

978-87-02-11999-2

Monte Lema

Pablos digtsamling “Monte Lema” er delt op i tre store afsnit. Første afsnit, Poetik, handler om det at være kunstner. Om at skrive, og om besværlighederne med at få tingene rigtigt ud. For hvad skal kunstneren tage hensyn til, sit renommé eller sin personlighed?

Andet afsnit, Angst, handler om fortællerens sindslidelse. Om de overvejelser han gør sig i forhold til medicinforbruget, tankerne om at være forælder og ikke kunne give nok, og om hvorvidt det er sygdommen, der er skyld i dette og hint. Fortælleren ser sig ikke i stand til at vurdere, hvilke dele af angsten, der er betinget af sygdommen og om, hvorvidt han rent faktisk er syg.

Tredje afsnit, L, handler om den bedste kæreste fortælleren har haft. Hun giver ham omsorg og kærlighed, men langt hen ad vejen ser han sig ikke i stand til at elske hende tilbage. For måske har han i virkeligheden slet ikke brug for en kæreste, inden han kan stå på egne ben igen, men snarere en mor, der kan passe på ham og hjælpe ham ud af sygdommens favntag.

Fortælleren selv mener, at han tænker meget over digtenes form, og over hvordan han skal udtrykke sig.

Jeg derimod holder mest af indholdet. Pablo har meget på hjerte, mange personlige beretninger og tanker, der vil ud. Digtene er på forunderlig vis meget handlingsmættede idet de er så intime, og digtsamlingen egner sig derfor bedst som et af de værker, man tager ned fra hylden, læser lidt i og sætter tilbage igen.
Indholdet er som sagt interessant læsning.

Digtenes form er et ganske andet aspekt. Egentligt tror jeg, at dette indhold egner sig bedre til essays. Det ene digt glider over i det næste, fordi digtene til sammen giver et langt helhedsbillede af fortællerens liv, og især i afsnittene “angst” og “L” er det næsten umuligt ikke at bladre videre med det samme. Det er en skam, at det er så vanskeligt at læse digtene som enkeltværker.

Der er udgivet en CD til digtsamlingen, hvor Pablo selv synger, taler.. nogle af digtene. Sangene her er et endnu større eksperiment end digtene, og jeg er meget glad for ikke selv at have givet penge for den CD. Digtene derimod fascinerer trods deres utraditionelle form, og indholdet giver et unikt – om end ret langt! – indblik i en persons overvejelser omkring sit sygdomsforløb og livet i øvrigt.