Mørkets dronning af Susan Carroll

af d. 16. juni 2009

479

2006

87-11-29052-8

The Dark Queen

I 1500-tallet var 21-årige Ariane Cheney lige blevet Frue af Belle Île efter sin mors død og sin fars afrejse. Sammen med øen Belle Île, dets beboere og slottet Belle Refuge, har Ariane også fået ansvaret for sine to yngre søskende, Gabrielle og Miribelle. Og Ariane har tænkt sig at beskytte dem fra alt ondt og alle farer, om det så er på bekostning af sin egen lykke. Heldigvis har Ariane en trofast hjælper, hun er nemlig en Jordens Datter og har derfor magi på sin side.
Selvom Ariane har lovet sig selv, at hun ikke vil falde i samme fælde som sin moder, nemlig at forelske sig, kan hun stadig ikke holde en meget stædig frier væk. Justice Deauville greve de Renard har både prøvet at tvinge og lokke Ariane til at gifte sig med ham, men nu tyer han til andre midler. Magi, i form af to ringe, den ene har han selv og den anden får Ariane. Magien i de to ringe vil kalde ham til hende når hun lyster, men det vil også binde dem uløseligt sammen.
Og som om Ariane ikke havde nok problemer med stædige friere og ukontrollerbare søstre, så får hun også draget sig et fjendskab på nakken. Men hendes fjende er ikke en hvilken som helst kvinde. Det er nemlig Mørkest Dronning, Frankrigs Dronningemoder og den mægtigste Jordens Datter. Og hun har ingen skrupler, når det kommer til at holde på sin magt. Om hun så skal starte en borgerkrig.

Historien er så gribende og fortællingen er så vel udført, at “Mørkets Dronning” er en bog, der er ubeskrivelig svær at lægge fra sig. Ariane og Justice, også kaldet Renard, er så fantastik beskrevet, at ens sympati ligger hos dem som et par, selvom de ikke selv ser sig sådan.

Sproget er helt fantastisk, og det er ikke noget jeg siger særlig tit, for det er tit jeg kasserer en bog pga. sproget. Men “Mørkets Dronning” er skrevet så godt, at jeg ikke på noget tidspunkt følte trang til at smide den væk.

“Mørkets Dronning” er første bog i serien om Cheney-søstrene. Serien fortsætter med “Kurtisanen” og “Sølvrosen”.