Mit utrolige liv af Arnold Schwarzenegger

af d. 25. december 2012

670

2012

978-87-92910-86-8

Total Recall - My Unbelievably True Life Story

“Hvorfor smutter du ikke tilbage til din ekspert og spørger om oddsene for, at en bondedreng fra Østrig kommer til Amerika og bliver den største bodybuilder nogensinde, kommer til tops i filmbranchen, gifter sig med en Kennedy og så bliver valgt som guvernør i USA’s folkerigeste stat?” (Guvernør Schwarzeneggers svar til en journalist med et ikke relevant statistik spidsfindigt spørgsmål.)

Det lyder sgu da som en interessant iværksætter, ikke?

Dette er den spændende historie om en opvækst i Østrig lige efter krigen, tyskerne har trukket sig, og russerne spøger i kulissen. Om sønnen af den strenge og alkoholiserede landsbybetjent, der tyranniserer sin familie og presser sine drenge til at præstere med jernhård disciplin. Om hvordan drengen Arnolds idoler er muskelmænd som han hænger billeder af op på sit værelse, hvorfor hans mor tror han er til drenge. Om hvordan drengen bygger muskler, udvikler sig til en ung muskelmand, tager til Amerika og vinder både Mr. Olympia og Mr. Universe hele syv gange. Om hvordan han sideløbende med bodybuilding karrieren lærer engelsk, studerer på universitetet, fungerer som ejendomshaj, samt er medejer og medarbejder i et murerfirma for bodybuildere.
Arnolds ufattelige motivation og selvtillid får ham til derefter at forfølge en drøm om at blive en af verdens ti bedst betalte skuespillere. På et tidspunkt hvor muskelmænd normalt var eftertragtede til statistroller, gik Arnold efter hovedrollen på trods af hans grove accent og hans mangelfulde evner som skuespiller. Som de fleste ved lykkes også den plan.
Guvernør af Californien har han også været. Hvis ikke loven forhindrede udlændinge i at blive amerikansk præsident, var han sikkert også blevet det.
I stedet har han genoptaget sin filmkarriere.

Særligt sandsynligt er det ikke, men næsten alt hvad Arnold har været i berøring med er lykkes på et ufatteligt højt plan. Det er blevet til nederlag undervejs, men i hans optik er et nederlag man ikke selv er skyld i en vigtig erfaring, mens et nederlag der skyldes for stor selvsikkerhed og for dårlig forberedelse er direkte dumt. Det er interessant at følge hvordan han gang på gang kaster sig ud i ukendt territorium. Især hvordan han som ny guvernør får gjort sig voldsomt upopulær i partiet, men vinder stor popularitet blandt vælgerne. Hver gang hans rådgivere siger ‘gør det ikke’ kører han på og gør præcis det alle andre siger er umuligt. Han mangler simpelthen en stopknap. Hans store mund bringer ham ofte i uføre, men er samtidig med til at fyre op under folk og sætte nye projekter i gang.

Fortællingen fungerer superbt. Det er en bog der nemt sluges i store bidder. Arnold er en god fortæller, kommer godt i dybden og reflekterer flot over sine meritter.
Som ung mand var han en stor pralhals, som aldrende filmstjerne har han fået slebet kanterne godt af, og kan derfor fortælle om den unge Arnolds brølere. Sidespringene nævnes kun flygtigt. Han indrømmer en affære med Birgitte Nielsen i midten af 80’erne, hvor han allerede var kæreste med Maria Shriver, hende han senere blev gift med. I forhold til minibiografien ‘The education of a bodybuilder’ hvor han pralede stort med sine erobringer, holder han en meget lav profil.
Han nedtoner effekten af den doping han gjorde brug af. Sikkert for ikke at opildne unge mandlige læsere til at bruge stoffer. Det er en ædel tilgang, men helt troværdigt er det ikke.

En fed bog der bør læses af både mænd og kvinder.