af d. 12. marts 2019

350

2018

9788702253757

My not so perfect life - oversætter: Merete Rostrup Fleischer

Sophie Kinsella, dronningen af chick-lit!

Jeg glæder mig hver gang til at læse Kinsella’s bøger, og da jeg opdagede denne, blev jeg så opslugt, at jeg var færdig efter 1 dag. Jeg har læst ”Shopaholic”-serien – og den er da også fin – men jeg kan nu bedre lide Sophie Kinsella’s andre enkeltstående romaner. Så derfor glædede jeg mig meget til at gå i gang med denne. Og denne bog var alt andet end en skuffelse.

”Mit knap så perfekte liv” handler om Katie Brenner, der har en lejlighed i London, et lækkert job og perfekte-filter-billeder pryder hendes instagram-feed. Hun har det perfekte liv – udadtil. Hendes lejlighed er et lille kosteskab, hver morgen skal hun tage en rædselsfuld pendletur til det “ikke helt så fashionable” arbejde, og hendes instagram-profil er ikke hendes liv. Da hun bliver fyret – og hun opdager, at fyren hun var interesseret i, har en affære med hendes supersuccesfulde chef – falder Katie’s liv helt sammen. Slukøret flytter hun hjem langt væk fra storbyen. Men pludselig en dag vender heldet, og Katie ser sin chance for at få hævn over den åh-så-perfekte-kvinde, der var skyld i Katies bristede drømme.

Kinsella lever op til mine forventninger og også i denne roman er der spækket op med fantastiske beskrivelser af både situationer og personer. Det gør, at man som læser bliver inddraget i situationen, og man kan selv sætte sig i karakterernes sko. Så man griner sammen med Katie, bliver pinlig berørt, når Katie udsættes for penibelheder og bliver ked af det, når Katie er nedtrykt.

Citatet fra bogen: “Tag fremtiden i dine egne hænder. Få det til at ske. Livet er en malebog, men det er dig, der har farverne” er meget sigende for bogens budskab, og denne sætning blev ved med at sidde i baghovedet, da jeg havde lagt bogen fra mig. Lev livet nu, og lad dig ikke snyde af at græsset måske er grønnere på den anden side af.

Jeg elsker Sophie Kinsella’s bøger. Kinsella formår at skabe bøger, hvor chick-lit genren er på sit ypperste. Der er kærlighed, en relaterbar-kvinde-i-front, lækre fyre, hverdags problemer man kan nikke genkendende til – og alt dette krydret med en god portion humor!

Og denne bog er intet mindre. Der er tilpas nok kærlighedselementer, uden at det bliver sukkersødt, der er leget lidt med hævn, men også om at give plads til en chance til.

En sød, hyggelig og underholdende bog, som får læseren til at fundere over, om man rent faktisk bør stræbe efter det perfekte liv, som vi alle ønsker at opnå i dag – for hvem er i realiteten helt egentlig perfekt?