Mine hemmeligheder af Sophie Kinsella

af d. 5. november 2006

362

2005

87-11-29063-3

Can You Keep a Secret?

Marketingsassistenten Emma sendes ud på en forretningsrejse til Skotland, hvor det eneste, der kræves af hende, er at se på, mens en af firmaets store kunder underskriver en kontrakt. Men det hele mislykkedes i ordets helt bogstavelige forstand. Emma, der netop har været ude for sit livs fiasko, skal rejse hjem igen med et fly – og det gør ikke humøret bedre, at hun har skræk for at flyve. Da flyet ender i en voldsom turbulens, er Emma overbevist om, at alle flyets passagerer inklusiv hende selv vil dø, og derfor begynder hun med at fortælle alle de ting, hun endnu ikke har nået, til manden, der sidder ved siden af hende. Da hun først er kommet i gang, er det dog svært at stoppe igen – hun ender med at fortælle alle sine private hemmeligheder til manden. Hun fortæller og fortæller og opdager i al sin snak ikke, at flyet faktisk er landet, og hun derfor stadig er i live. Dog med den forskel, at en fremmed kender til alle hendes dybeste hemmeligheder. Hun finder dog trøst i, at hun alligevel aldrig vil se ham igen. Men der tager hun dog grueligt fejl, for da den øverste direktør for firmaet, hun arbejder for, kommer på uanmeldt besøg, viser det sig, at det er manden fra flyet.

Bogen fænger øjeblikkeligt, og man underholdes hele vejen. Emmas febrilske univers er morsomt og fornøjeligt at læse i, mens vi følger hendes besværligheder ved, at en person kender til alle de hemmeligheder, hun overhovedet har. Og derfor kan den letlæselige “Mine hemmeligheder” af Sophie Kinsella varmt anbefales til dem, der kan lide bøger inden for genren “chick-lit” (/”city-girl”).

Og som følge af den umådelig store underholdningsværdi, føler jeg mig nødsaget til at give det højeste antal stjerner.