Min sidste dag i første af Rose Lagercrantz

af d. 19. marts 2015

118

2015

978-87-638-3830-6

Sist jag var som lyckligast

”Min sidste dag i første” handler om en lille pige og hendes kærlighed til hendes far og om sorg og glæde. Det er Dunnes sidste dag i første klasse og hun har fået nye sko og en ny kjole og klassen er pyntet op til afslutningen. Men da Dunne sidder i klasseværelset, banker det på døren og Dunne kaldes ud på gangen. Der er sket en ulykke, Dunne bliver iskold indeni. Iskold.

Fortællingen som handler om Dunne og hendes far, er en meget sød og kærlig historie om de ting man tænker på, når man er barn og de uhyggelige tanker der kan komme op i en når der sker noget grimt. Og det at savne nogen, men ikke rigtig kan sætte ord på det. Jeg synes måske den er lille smule overfladisk, og godt kunne mangle lidt mere indhold og dybde, eftersom den henvender sig til de lidt større børn. Men den tager fat i nogle af de svære ting, som kan være svært at snakke med børn om og med den her bog, vil man måske kunne få en god snak om det at savne og at miste nogen.
Den henvender sig nok mest til piger, eftersom den er meget piget i sin måde at fortælle på, og drenge vil nok mangle lidt aktion og vil nok synes den var lidt kedelig og lidt for mange hjerter De tegninger der er i bogen er meget søde og gør at børns fantasi kan sættes i gang og være med til at, hvis man læser højt af den, kan de se på billederne og på den måde også følge med i historien.

En bog som sagtens kan læses højt, men også kan læses af børnene selv, da bogstaverne er forholdsvis store og på næsten hver side er der billeder som er med til at forklarer hvad der sker.

I samme serie er der skrevet: “Mit lykkelige liv” og “Mit hjerte hopper og danser”.