af d. 2. november 2018

126

2015

9788771057676

La fille qui rêvait d'un bidon d'essence et d'une allumette, kunstner: Man ; oversætter: François-Eric Grodin
forlæg: Stieg Larsson ; redaktører: Carsten Søndergaard, Jens Trasborg

Stieg Larssons kunstneriske højdepunkt var klart hans debut, “Mænd der hader kvinder”, hvilket filmudgaverne også tydeligt viste. Den første film var eminent spændende, mens de to efterfølgere var et par flade tjubang-fusere. Derfor er det en stor overraskelse, at “Pigen der legede med ilden” i Sylvain Runbergs gendigtede tegneserieudgave formår at give sin forgænger solidt baghjul. Men det gør den sgu, den fænger fra start og har en spændingskurve der bare kører stejlt opad. At tegnearbejdet er blevet kastet i hænderne på det spanske pseudonym Man, klæder også Larssons miljøer, for i første bind var både farvelægning og streg lidt for skarp, og karikeringen af personerne en tand for overgearet og stram. Det har Man fanget og neddroslet med et bedre resultat til følge. Nu skaber tegningerne et godt flow og gelejder historien på vej, i stedet for at stjæle opmærksomheden, eller fungere som uforudsete hastighedsbump.

Da jeg ikke har læst romanudgaven kan jeg ikke sige hvor mange friheder Runberg har taget sig i forhold til Stieg Larssons oplæg, men som jeg husker filmen, følges de to godt ad. Michael Blomkvist og Lisbeth Salander bringes sammen efter flere års adskillelse for at efterforske en sag om handel med sexslaver, hvor det viser sig at Lisbeth familie er dybt involveret på en ret skummel måde. Så har jeg næsten allerede sagt for meget. Historien med det lettere konstruerede plot og lidt oppustede dramatik, passer helt eminent til det tegnede medie.

Jeg ser frem til det afsluttende bind.

Lån tegneserien på biblioteket