Midt i en klunketid eller Erindringer fra en begivenhedsrig barndom af Benjamin Jacobsen

af d. 24. januar 2009

174

1969

Dette er en meget morsom bog, som udspilles i årene 1888-90 og beskriver en barndom i en lejlighed i Kronprinssegade i København hos en familie af det bedre borgerskab. Bogen beskriver en række forskellige episoder, som kan læses uafhængigt af hinanden.

Far’en er professor i biologi på Universitet og mener jo, at han enevældigt styrer huset og familien, men her har han forregnet sig, for hans ældre mor, som sidder i kørestol og bor os dem, afgiver ikke så let kontrollen med omgivelserne, hvilket fører til mange morsomme forviklinger bogen igennem. Bedstemoren kalder far’en for “Lille Edvard”. Hun er meget glad for præstens indremissionske udgydelser, hvilket sønnen som videnskabsmand ikke kan gotere. På den anden side – som videnskabsmand blev han overbevist om at hovedmål kan sige noget om folks intelligens og kriminelle tendenser – hvilket medfører, at hele familien fra nær og fjern skal måles med sjove forviklinger til følge.

Episoderne er set gennem Benjamin’s øjne som 9-10 årig. Han er én af en børneflok på 6 (der er også Karl, Oscar, Emil, Anna, Viktor) og som søskende nu har det, går bølgerne indimellem højt: Anna blev solgt som hvid slave fordi hun drillede, Viktor blev som baby hejst ned fra første sal for at kunne se, hvad der sker under et selskab. Mor’en hedder Wilhelmine og er hjemmegående med 2 kokkepiger, Kathrine og Marie.

Bogen er ikke en egentlig autobiografi, for den udspilles ca. 25 år før forfatteren blev født. Men den beskriver familien som et midtpunkt i livet, hvor man som en selvfølge tog sig af sine ældre familiemedlemmer også selvom det gav gnidninger. De mange børn blev passet hjemme og havde mulighed for at udvikle en familiesamhørighed, som fulgte dem hele livet. Hver familie har sine særlinger, som sætter præg på familielivet; denne her familie synes at have flere end normalt.
Her er en bog som man sidder og griner, så tårene triller og omgivelserne mener man er aparte. Desuden er det en stor fornøjelse at læse et ordentligt dansk uden alle de forengelske ord man har i danske tekster nu om dage.
Den kan varmt anbefales.

Lån bogen på bibliotek.dk