Middlemarch af George Eliot

af d. 18. januar 2014

936

2003

978-87-638-0320-5

Middlemarch

I 1830ernes England er den lille by Middlemarch hjem for en række personligheder, alle med hver deres historie at fortælle. Dorothea vil uendeligt gerne ophøje sit liv, og værdige det en sag der giver det værdi. Det finder hun i ægteskabet med den ældre videnskabsmand Casaubon. Ved at hjælpe ham til storhed vil hun have et mål i livet. Men ægteskabet er ikke den dans på roser Dorothea håbede. Den underskønne Rosamond søger også et ægteskab med den perfekte ægtemand. Hun er ombejlet, men kun få når op til hendes høje standarder. Da den unge læge Lydgate flytter til byen øjner hun dog håb, men Lydgates største mål med livet er at forbedre lægevidenskaben. Rosamonds broder, Fred, ved derimod godt hvem han vil have, nemlig barndomsveninden Mary. Om hun vil have ham, og hans dertil medhørende egenskaber i form af dovenskab og ødselhed, er dog langtfra sikkert.

Det er meget sjældent, jeg er over en måned om at læse en bog. ”Midddelmarch” tog mig over to! Bogens længde på knap 1000 sider spiller en rolle her, men det gør sproget bestemt også. Men det er vel også at forvente af en bog der oprindeligt blev udgivet i 1874. Sproget i sig selv er faktisk letforståeligt, da jeg havde fået fat i en nyoversættelse. Men at den gennemsnitlige sætningslængde er omkring 8 linjer gør, at man skal holde tungen lige i munden for at følge med. ”Middelmarch” er derfor en bog, der kræver, man har tid, det er bestemt ikke en bog man suser igennem. Med det sagt er ”Middelmarch” interessant læsning, den har et stort persongalleri og masser af små historier gemt i sig.