Middagsfruen af Julia Franck

af d. 22. januar 2009

388

2008

978-87-11-31578-1

Die Mittagsfrau

Helene har det ikke nemt. Hun vokser op i en dysfunktionel familie, hvor moderen er psykisk syg og faderen væk i krig. Efter faderens død efter 1. verdenskrig tager Helene og hendes ældre søster Martha til Berlin for at skabe et bedre liv og bruge deres uddannelse som sygeplejerske. 1920’ernes Berlin er vild og fuld af muligheder, og Helene møder den unge Carl, som hun forelsker sig i. Lykken varer desværre ikke evigt, og Helene står pludselig helt alene tilbage. Søsteren har selv problemer, tanten hun bor hos er i pengekneb, som mange andre i tiden op til 2. verdenskrig, og Helene lukker sig mere og mere inde i sig selv. Berlin er pludselig et usikkert sted at være, Helene har ingen arierattest eller papirer på sin herkomst, og da moderen er jødisk, står hun i en uheldig situation. For at skabe tryghed, gifter hun sig med en mand, hun ikke elsker og får en søn med ham. Ægteskabet er ikke lykkeligt og i krigens sidste dage, træffer Helene en beslutning, der får store konsekvenser for hendes lille søn.

“Middagsfruen” er som sådan en ganske god roman, men også ret forudsigelig. Helene bliver selv svigtet af sin mor, og denne svigt følger hende gennem livet. Så da hun selv svigter sin søn er det ikke specielt overraskende. Romanen er skrevet i en meget melankolsk tone, hvilket gjorde den lidt svær at komme igennem. Men til gengæld blev man konstant pirret af nysgerrighed, som gjorde, at den måtte læses til ende.
Romanen beskriver ligeledes den tyske hverdag under og mellem de 2 verdenskrige, samt giver et spændende billede af en kvinde, der desperat forsøger at finde sig selv.