af d. 7. februar 2008

144

2005

382180730X

Messer

‘Dein Fleisch ist ein zerrissenes Segel’

Till Lindemann er verdensberømt som sanger og tekstforfatter i bandet Rammstein, – det bedst sælgende tysksprogede band nogensinde. Et band der ofte er blevet misfortolket som både pro nazister og pædofillister. Hvad de absolut ikke er. Rammsteins, eller rettere Lindemanns tekstunivers, kører i det bizarre, det seksuelt grænseoverskridende og det direkte modbydelige. Som i ‘Mein Teil’ der handler om et autentisk kannibalistisk mord, hvor morderen tilberedte og spiste sit offers penis. Imidlertid handler langt de fleste tekster om livet som tidligere DDR-borger. De rummer en kærlighed til det liv der en gang var, derfor er ‘Messer’ præget af dyb melankoli. ‘Messer’, tysk for kniv, er symbolet på det snit der ligger i digtene, snittet der bringer to dele af et digt sammen og skaber mening, – eller som i følgende eksempel flere meninger:

Guten Morgen

Er stieg aus dem Bett
ging in den Badeort
sah sehr lange in den Spiegel
dann schnitt er sich auf
und legte sich unter einen Tisch zum Sterben

Er sei sagte das Mädchen
viel zu alt für sie

Samme snit henleder også tankerne på Berlin muren, dens fald og det følelsesmæssige ‘eksil’ Lindemann som østtysker befinder sig i. ‘Mutter’ er titlen på et Rammstein album, en direkte henvisning til DDR, det mistede moderland. Digtene rummer desuden en stærk kritik af DDR styret. Den er ikke åbenlys, men udtrykt gennem symbolik; en teknik der er formet af den underkuede DDR-borger, for under regimet var det uklogt at være for åbenmundet. Den skrivetradition har Lindemann bibeholdt efter styrets fald, og det sikrer ham sin helt egen stil.
Symbolikken er også en kraftig ingrediens i bandets teatralske sceneshow. Når musikerne går strækmarch på scenen er det ikke for at hylde diktaturstaten, det er som en karikatur der er så overdreven at den bliver en latterliggørelse. På samme måde gør Lindemann brug af symbolikken i digtene.
Flere af digtene er langt ude på det bizarre overdrev. Der er blotteren der har hængt håndvægte i sine testikler og blotter sig på legepladsen. Børnene griner ad ham, så han går hjem og hænger større vægte i pungen. Da børnene endnu engang griner ad ham, øger han lasten indtil pungen brister. Endnu engang taler kniven (das Messer) via sit snit, gennem dette lille subtile blotter-eventyr. Den slags perler er der flere af. Det er svært ikke at fascineres af Lindemann. Jeg synes han er genial.