Mercier og Camier af Samuel Beckett

af d. 2. maj 2011

178

2011

978-87-02-08396-5

Mercier og Camier (engelsk)

“Mercier og Camier” er mit første møde med Beckett udover Aarhus Teaters mere eller mindre vellykkede opførelse af “Mens vi venter på Godot”. Ifølge Paul Auster skulle det at læse Beckett for første gang, være en oplevelse som intet andet i moderne litteratur. Det har Auster på sin vis ret i, da det eneste, som denne roman kan sammenlignes med (af de bøger, jeg har læst), er ”Don Quijote” eller andre af de påståede første romaner i litteraturhistorien.Mercier og Camier er anti-helte og det bidrager naturligvis med en masse morsomme anekdoter og hændelser, der med Becketts tørre humor ofte får én til at trække på smilebåndet. Vi følger i romanen de to herrer, der mødes for at tage ud på en rejse. På grund af diverse komplikationer eller omveje, når de to aldrig ret langt og rejsen består således mest af deres mange fortællinger og de underfundige ting, de oplever undervejs.

Der er ingen tvivl om, at Beckett er en intelligent og dygtig forfatter. Samtidig er sproget frit og vulgært (så som Mr. Conaires reaktion på, at den kvinde, han begærer og antog var jomfru, har født tre børn: “Når jeg tænker på, hvad det vil sige, sagde Mr Conaire. Det flænsede kød! Det kønne skridt i laser! Skrigene! Blodet! Slimen! Efterbyrden.”).
Alligevel må jeg sige, at bogen kedede mig lidt. De kringlede sætninger, og de lange passager, hvor tingene ligesom kører i ring, bliver lidt anstrengende at læse i længden. “Mercier og Camier” er finurlig og til dels underholdende, men jeg er ikke helt solgt og klar til at erkende mig til Beckett-kulten: 4 små stjerner.