Men jeg er her jo af Jørgen Leth

af d. 9. august 2017

123

2017

9788702240610

1. Udgave

Jørgen Leth fejrer sin 80 års fødselsdag med den lille udgivelse Men jeg er her jo. Bogen er endnu et erindringsværk til den efterhånden lange række af sådanne, som den aldrende forfatter har udgivet. Men læsere af denne bog skal ikke forvente lange velbeskrevne hændelsesforløb fra forfatterens erindring sådan som det var tilfældet med Det uperfekte menneske. Denne udgivelse dyrker snarere forfatterens sans for det fragmentariske. Lyrikken gennemsyrer bogens korte erindringsblik, der står som knivskarpe sproglige sansninger. Der er ingen dybdegående udredninger om denne eller hin oplevelse, men snarere indfølte sproglige perler, der både er enorm æstetiske, poetiske og ærlige. Ærligheden og selvudleveringen har altid ligget Leth på sinde, og denne udgivelse er ingen undtagelse. Således kommer bogen ind på emner som rastløshed, angst og den søvnløshed og hang til sovemedicin som kan affødes heraf. I dette finde vi bogens urhistorie: forfatteren som den forpinte gamle herre, der hverken kan sove, eller tage sig sammen til at udrette noget. Her ud fra fødes så det ene tilbageblik efter det andet, og disse står som enlige perler på den fine røde tråd, der skjuler sig bag bogstaverne. Som enkeltheder der dukker op hos den gamle mand, nogle giver mening, nogle giver vellyst – andre det stik modsatte, fælles for dem alle er tilfældigheden. Den summen af tilfældigheder, der udgør et liv. Nogle sejrer og nogle går under, men de er der alle, og intet lader sig udrede i sin fuldkommenhed.

Men jeg er her jo er den Jørgen Leth som prosapoet når han er bedst. Det er en bog man henkastet skal lade dumpe ned i skødet, og begynde at læse uden for meget forberedelse (er I nået her til i min anmeldelse er det sådan set allerede for sent, men læs den nu alligevel). Det er en sansningens bog – om det at være et sansende menneske, omskrevet til poesi. På én gang smukt, livsbekræftende, trist og skræmmende.