Men ikke hvis det gælder din datter af Jan Guillou

af d. 15. april 2011

407

2008

978-87-7053-180-1

Men inte om det gäller din dotter

Endnu engang trækkes den svenske superhelt Hamilton ind i en international affære, der umiddelbart handler om en kidnapning, men som bunder i en form for ‘Clash of Civilisations’ – dvs. den konservative islamisme, der strømmer ud fra Saudi Arabien, kontra det meste af resten af verden.

Bogen præges som forgængerne af den venstreorienterede forfatters syn på tingene. Jan Guillou rider i vanlig stil højt på den politiske hest og er ude med den sarkastiske rive efter stort set alt og alle; pressen, politiet, og ikke mindst den vestlige verdens terrorlovgivning står for skud. Men også USA og ekspræsident Bush-familien samt det saudiske konge- og prinsevælde får hug.

Handlingen følger to parallelle spor. Det ene følger hvordan Hamilton slipper ud af sit eksil i Rusland, hvor han havnede efter affæren i forløberen ‘Madame Terror’. I det andet følger vi hvordan kidnapningssagen oprulles. Til sidst kommer Hamiltons evner som elitesoldat i brug. Han får følgeskab af Pierre Tanguy, eks-fremmedlegionær, og Erik Ponti, eks-stjernejournalist – og særligt det journalistiske element får god plads i historien.

Så vidt så godt, men der går desværre lidt for ofte sødsuppe i den med grædescener her og der når vi følger det kidnappede barns moder, politiinspektør Ewa Tanguys kvaler. Plottet er heller ikke det bedste set fra Guillous hånd, da bogen næsten lige så meget er et politisk indlæg om islamisme og terrorlovgivning, som det er en spændingsroman.

En yderligere lille irriterende ting er, at læseren bogen igennem plages af vendingen ‘den der’ og ‘det der’. Men der er også jævnlige og behagelige tilbagekig på Hamiltons bedrifter fra de tidligere bøger i serien ‘Coq Rouge’, der også var politisk prægede, men samtidigt havde et mindre indhold af følelsespladder og et tilsvarende større fokus på sagsopklaring, en mere nøgtern tilgang til det at manøvrere i et moralsk grænseland, og mere action.

Kalorielet og derfor letlæst når den ikke op på tidligere tiders højder, men bogen er alligevel en jævnt god spændingsroman.