Men bedste hr. Hund af Hanne Richardt Beck

af d. 28. november 2008

264

2008

978-87-02-07204-4

Bogens hovedperson er Alis, som vi følger fra hun er 5 til 10 år. Hun bor med sine forældre i en lejlighed, tidsmæssigt befinder vi os i 1960’erne. Alis tuller rundt i lejligheden sammen med sin far – som hun elsker højt, og som uden tvivl ville være en god far, hvis han magtede det. Men Alis’ far er kronisk syg, hans nyrer er skadet, og Alis har forstået at det har noget med krigen at gøre. Far har brug for morfin for at holde smerterne væk – mere end han kan få af lægen – så Alis og far går på lånekontoret og pantsætter ting, de tager “på togt” for at skaffe morfin. Moren må ikke vide noget om det, men finder ud af det alligevel – og så skændes forældrene højlydt, og moren stormer ud af lejligheden, mens Alis gemmer sig i et skab.

Moren arbejder både dag og aften for at forsørge familien, og Alis og hendes far er meget alene. Moren prøver at lade Alis starte i børnehave, men efter ½ dag har Alis besluttet, at det ikke er noget for hende – og så bliver hun hjemme hos far. Børnehaveklassen går det ikke bedre med.

Alis er en lille pige med et alt for stort ansvar. Hun skal hjælpe faren med at tage hans morfinsprøjter, hun er vidne til, når han bliver “underlig” af morfinen og taler om sorte kuglepenne. Hun er alene med faren, når han kaster blod op, og hun er bange. Men hvem skal hun tale med?

Alis lærer alt for tidligt at tilpasse sig. At gøre sig usynlig når der er brug for det – eller lave sit “Lette Hoved” når tingene bliver for svære. At sige rim og remser inde i hovedet.

Det er en tankevækkende og bevægende bog om et lille barn der svigtes – ikke fordi hendes forældre er onde, men fordi de ikke har andre muligheder.

Bogen gav mig associationer til “Ej så svært” af Martin Jensen, som er skrevet ud fra den 6-årige Kajs synspunkt, og som foregår i 50’erne. Også her beskrives et velbegavet og følsomt barn, der går med mange tanker. De voksne taler ikke med børnene om alvorlige ting, men børnene hører og opfatter ting og danner deres egne billeder. I begge bøger spiller krigen en rolle i familiens liv. Og man genkender bl.a. stemningen i skolen, hvor lærerne ikke griber ind over for mobning.