Mellem sommerens længsel og vinterens kulde af Leif GW Persson

af d. 24. april 2015

589

2011

87-7394-807-1

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Perssons Palmetrilogi spænder sig over godt og vel 1600 sider, så man er nødt til at tænke sig lidt om, inden man går i gang. Man er også nødt til at tænke lidt selv, mens man læser dem, til forskel fra mange af markedets øvrige krimi tilbud. ‘Mellem sommerens længsel og vinterens kulde’ og de to næste bøger i serien, er Perssons bud på, af hvem og hvorfor Palme blev myrdet i 1986.

Den første bog i serien starter med, at en amerikaner falder ud af et vindue på et kollegium i Stockholm, og slår sig ihjel. Hans ene sko kommer mistænkeligt senere flyvende samme vej og slår en hund ihjel. Det bliver hurtigt slået fast, at der er tale om selvmord, men Lars Martin Johansson, der er en ‘rigtig politimand’, som det hedder sig i bogen, bliver blandet ind i sagen, og det viser sig hurtigt, at amerikaneren lå inde med oplysninger, der vil ændre Sveriges historie.

Persson fortæller sin historie med sin sædvanlige syrlige og humoristiske tilgang. Han har fortsat arven fra Sjöwall og Wahlöö, og kalder ligesom dem sine bøger for, ‘en roman om en forbrydelse’. Det er som om, at han er fortsat hvor forfatterparret sluttede i ‘Terroristerne’, hvor deres samfundskritik kulminerede i karikerede og humoristiske vendinger. Perssons persongalleri spænder fra de helt igennem håbløse efterforskere, de magtbegærlige topledere, de kyniske og psykopatiske bagmænd, men heldigvis også til de dygtige og professionelle politifolk.

Persson er en af mine absolutte yndlingsforfattere. Han stikker virkelig ud blandt sine ca. 2 milliarder nordiske krimikollegaer som en, der kan skrive en krimi, der på samme tid både er humoristisk og alvorlig og ind imellem grotesk. Man kan ikke undgå at hygge sig i selskab med Johansson. Man må indstille sig på, at man også skal følge ham, når han småkeder sig lidt, og ikke rigtig ved, hvad han skal gå i gang med…det er krimilitteraturens slowfood restaurant. Er man til cliffhangerstilen skal man nok holde sig fra Persson, man sidder ikke og dirrer af spænding og mæsker sig i blodige lig på hver anden side. Det her er virkelig god krimi, og det bliver ikke dårligere i de to næste, ‘En anden tid et andet liv’ og ‘Falder frit som i en drøm’.

Palme bliver ikke nævnt én eneste gang i bogen. Han bliver benævnt på andre måder, ligesom ‘statsministerens særlige sagkyndige’. Det er også først halvvejs i bogen, at det går op for mig, at den foregår i 1985, i øvrigt pga. et tennisresultat. Små kuriositeter der krydrer en fremragende læseoplevelse. I øvrigt vellykket filmatiseret med Rolf Lassgård i hovedrollen i miniserien, ‘En pilgrims død’.