af d. 5. februar 2014

379

2013

978-87-7146-022-3

Mellan rött och svart

Mellem rødt og sort er tredje bind i Jan Guillous romanserie om 1900-tallets Europa og udspiller sig i årene umiddelbart efter første verdenskrig.

Det kræver både tid og kræfter at samle sig oven på krigen og genfinde sin gamle levestandard, men lige så langsomt begynder optimismen at blomstre blandt familien Laritzen som langsomt genvinder troen på, at det er muligt at opbygge en ny og bedre verden.

Lauritz og hans familie bor i Saltsjöbaden. Her er han sammen med Wallenberg-familien i gang med at opbygge et idealsamfund, hvor både arbejdere og arbejdsgivere skal have det godt, hvor strejker er ukendte, og kommunister er der kun en enkelt af. Sverre og Oscar (Lauritz’s brødre) bor i Berlin. Oscar laver nogle heldige spekulationer under den tyske hyperinflation og bliver ejendomsbesidder i stor skala i både Berlin og Dresden, hans kone Christa holder salon for byens kunstnere, og Sverre har succes som reklametegner. Men i 1933 må Sverre flygte fra Berlin, fordi han er homoseksuel, og året efter må Oscar og hans familie af sted, da det viser sig, at Christas mor stammer fra en jødisk familie. Harald, Lauritzs ældste søn, derimod bliver i Tyskland. Han møder en højdekoreret flyverhelt, som bliver hans mentor. Hans navn er Herman Göring.

Ingen ser faren. I hele Europa forestiller man sig, at der aldrig mere kan blive krig. Men efterhånden begynder der at blæse nye politiske vinde, som også finder vej ind i familien Lauritzen. Den sorte slagskygge af ufattelig ondskab vokser sig større og større.

Mellem rødt og sort giver en interessant skildring af Tysklands historie i årene op til anden verdenskrig. Det er spændende at følge den almene tysker i førkrigsårene og opleve historien levendegjort igennem deres øjne. Dog ville jeg have foretrukket at have fulgt en middelklassefamilie frem for en overklassefamilie, da historien til tider drukner lidt i lange og dybdegående beskrivelser af flerretters menuer, dyre vine, huskøb og dyre og ekstravagante julegaver som udveksles familiemedlemmer imellem. Det er synd, da de lange og ligegyldige (for bogens handling) beskrivelser trækker niveauet ned og gør bogen lidt langtrukken at komme igennem. Havde Guillou i stedet for valgt at følge en middelklassefamilie som ikke svømmede i penge og som skulle kæmpe for at finde arbejde og forsørge familien, tror jeg, at historien havde virket mere autentisk og gribende. Ligesom det ville være langt lettere for læseren at sætte sig i hovedpersonernes sted og relatere til dem.

Men hvis læseren formår at se igennem fingrene med – eller skøjte let henover – de lange uddybende passager af, hvad der bliver serveret ved middagsbordet, er det bestemt en læseværdig bog, som samtidig giver et godt historisk indblik i en mørk periode af (Tysklands)verdenshistorie.

Jan Guillous plan er at følge århundredet hele vejen frem til 11. september 2011. Hvor mange bind det bliver til er endnu uvist, men Guillou har annonceret, at han vil bruge resten af sit skrivende liv på projektet. Undertegnede håber, at han endnu har mange skrivende år tilbage i sig, da jeg allerede glæder mig til at læse næste bind i serien og finde ud af, hvordan familien Lauritzen klarer sig igennem endnu en verdenskrig.

Mellem rødt og sort er tredje bind i Guillous århundrede serie, men nye læsere kan sagtens springe på fra dette bind.