Med mellemrum af Frits Helmuth

af d. 5. juni 2013

250

2002

87-02-01111-5

Frits Helmuth, “ølhundens søn”, eller som han selv foretrækker det, “Osvalds knægt”, fortæller i bogen “Med mellemrum” om sit liv som skuespiller. Allerede som 7-årig fik han sin første rolle – umiddelbart efter studentereksamen blev han optaget på Det kongelige Teaters elevskole. Og ingen er vel i tvivl om, at det var det rette sted for Frits. Her blev skuespillerne oplært i de gamle dyder, hans læremestre var de bedste inden for området – godt hjulpet af et meget stort talent, blev det starten på et hav af roller på såvel teater som film. Teatret var ikke fremmed for ham – han havde ofte fulgt sin fars store roller fra tilskuerpladserne.

Han går tilbage til tiden, hvor hans forældre mødtes, og har også erindringer fra sin tidlige barndom. Frits var enebarn, men blev ikke af den grund forkælet, han takker sine forældre for at have lært ham at være velopdragen og høflig. Og sådan er bogen også skrevet – med høflighed og loyalitet over for forældrene. Han var stolt af sin far – og sin mor havde han et helt særligt forhold til. De to var ofte alene, Osvald kunne være væk i længere perioder bl.a. i forbindelse med turneer. Specielt en udlandsrejse med mor’en, de to alene i bil til Paris i 1948, viste at hans mor, Søster, var en stærk og modig kvinde. Selv om det ind i mellem antydes, at Osvald ikke altid behandlede Søster som en gentleman, er det ikke noget Frits dvæler meget ved – han beskriver i store træk sin barndom som god.

Også sine ægteskaber og børn kommer han ind på i bogen – og sit følsomme sind, der både var en gave og en hæmsko. Sceneskræk og angsten for ikke at kunne huske sin rolle beretter han også om.

Frits Helmuth er en glimrende fortæller. Hans erindringer, krydret med anekdoter fra teaterkollegaer og suppleret med fotos fra både teater- og privatliv, er vældig interessant læsning. Sproget flyder godt, han er morsom og interessant at “høre på” og man keder sig aldrig undervejs.