af d. 13. juni 2014

226

2006

87-11-22706-0

Matilda

3. udgave

Hvad gør man hvis man har problemer og ingen vil tage én seriøst? Jo, hvis man er Matilda, så tryller man og får som regel en form for løsning. Denne skønne børnebog af Roald Dahl handler om en lille pige, som er noget så usædvanlig. Hendes familie er dog ikke videre usædvanlig – hendes far er brugtbilsforhandler, hendes mor går højere op i banko end sin datter og broderen er ikke en videre klog en af slagsen. Men Matilda kan holde en tale i en alder af 1½ år, hun kan læse i en alder af 3 og blot året efter begynder hun at gå på biblioteket, da der ikke er mere at læse derhjemme. Og som læser af denne anmeldelse tænker du nok: Hmm, hvornår begyndte jeg selv at læse i samme grad? Og svaret er højest sandsynligt – langt senere.

På biblioteket læser hun blandt andet Dickens, Faulkner, Austen og mange flere. Men hendes familie forstår hende ikke og vil langt hellere se fjernsyn. Da hun gang på gang bliver gjort til grin af især hendes far, beslutter hun sig for, at det er på tide at gøre noget ved det. Et af hendes små tricks er at putte superlim i sin fars hat, da han snyder i sin bilforretning og hun blev irettesat for at sige, at det var forkert. Da hun endelig kommer i skole, får hun en fantastisk lærer og meget hurtigt nye venner, som er imponerede over hendes viden. Dog er skolen ikke altid fuld af rare mennesker, og Matildas liv ændrer sig, da skoleinspektøren ser sig sur på hende. Matilda opdager sine kræfter og beslutter sig for at øve sig, så alle får som fortjent.

Alt i alt var denne bog fantastisk – også selvom jeg først har læst den som voksen. Roald Dahls måde at skrive på er virkelig letforståelig og hans forfatterskab indeholder et par exceptionelle børnebøger – Charlie og Chokoladefabrikken, denne samt Fantastic Mr. Fox, og dette er bestemt ikke den sidste Roald Dahl bog jeg læser. Heldigvis havde jeg den fordel at jeg efter endt læsning endnu havde filmen til gode, men bogen er nu altid bedre. Derudover er det nogle fine illustrationer, som henvender sig til børn og barnlige sjæle og jeg vil anbefale denne til lige netop den gruppe. Man bliver aldrig for gammel til at læse denne bog.