af d. 1. maj 2019

281

2011

978-87-7053-086-6

March Violets - oversat af Ole Lindgård Henriksen

3. udgave 2. oplag

Stærkt inspireret af kollega Christian Møgeltofts anmeldelser af Philip Kerrs forfatterskab, fik jeg endelig hul på hans Berlin Noir serie, og det har jeg ikke fortrudt. Noir er genren der foregår i et trist og skummelt miljø, med en eller flere femme fatales og gerne en hårdkogt detektiv, der skal løse et mord. En genre som både Dashiell Hammett og Raymond Chandler mestrede.

’Martsvioler’ ledte også tankerne hen på især Chandlers univers, da privatdetektiven Bernhard Gunther midt om natten hives ufrivilligt til et møde med en excentrisk stålmilliardær, der bor afsides lidt udenfor Berlin. Hans datter og svigersøn er fundet myrdet i deres hjem, bankboksen tømt og huset sat i brand, så der ikke er mange spor at gå efter. I bankboksen lå der en uvurderlig juvelhalskæde, som Gunther skal opspore.

Handlingen er sat til Berlin 1936, hvor de Olympiske Lege netop er startet. I skyggen af nazismens rædsler, begiver Gunther sig rundt i Berlins underverden, for at opklare sagen, og ligeledes introduceres vi for nogle af topnazisterne. Som hos Chandler har vi en rigmand, der skal have opklaret en sag. Vi har også et par femme fatales, og så har vi naturligvis Gunther, den hårdkogte detektiv, der ikke giver meget for nazismen, faktisk tvært imod. Om så det er Göring han står overfor, så er han flabet som en gadedreng. Det kan måske godt virke en smule for fantastisk. Men modsat Philip Marlowes ridderlighed, så hopper Gunther direkte i kanen med de smukke kvinder, og længes også efter den store dusør, så der hører ligheden op.

Men både opsætningen og sproget er i Chandlers ånd, og jeg måtte tage mig i at grine flere gange over den morsomme tone. Plottet er godt, personerne troværdige, og dejligt befriende med en krimi der foregår i en tid, hvor telefonen er den største teknologiske hjælp i opklaringsarbejdet.

Philip Kerr døde alt for tidligt i 2018, men især hans Berlin Noir serie anses som noget af det bedste krimi, der er skrevet. Hans viden og indsigt i Tysklands historie ligger som en grundig base for serien. Jeg ser frem til de næste 13 bøger i serien.