Martsvioler af P. B. Kerr

af d. 17. maj 2010

281

2007

87-7394-445-9

March violets

Vanviddet i mellemkrigstidens Tyskland har altid fascineret mig. Bøger som Erich Kästners roman ”Fabian”, Remarques ”Den sorte obelisk” og Isherwoods “Farvel til Berlin” (som senere blev til den formidable film “Cabaret”), viser alle på fremragende vis et land i opløsning, politisk, økonomisk, men først og fremmest moralsk. Et fantastisk depraveret Sodoma & Gomorra kombineret med en tiltagende dommedagsstemning. Folk, der lever livet i nuet og lukker øjnene for nazismens grimme fjæs. Og da de åbner dem igen, er det alt for sent….

Nu har den alsidige Philip Kerr foreløbig skrevet 5 krimier, der tager udgangspunkt i førkrigsårenes Berlin og strækker sig frem til 50’ernes Sydamerika. Oprindeligt hed serien ”Berlin trilogien”; men Kerr har udvidet sit oprindelige projekt for at fortælle hvad der blev af de nazister, der slap væk.

Hovedpersonen er en tidligere kriminalbetjent, Bernard Gunther, som efter uoverensstemmelser med sine overordnede, har startet sit eget detektivbureau. Efterhånden som nazisternes magt vokser, bliver Gunther dog i stadig højere grad tvunget til at arbejde for Tysklands nye magthavere. Gunther hyres til at efterforske mordene på en industrileders datter og svigersøn. Var mordene virkelig en følge af et indbrud, hvorunder der blev stjålet et kostbart diamantsmykke? Eller var der noget andet og vigtigere i parrets pengeskab? Sagen vokser til stadighed for den stakkels privatdetektiv, som må bevæge sig med største forsigtighed, da opklaringsarbejdet fører stadig længere ind i det nazistiske magtapparat.

Men Gunther kan ikke nære sig for at ytre sin uforbeholdne mening om nazisterne og ender desværre også i kz-lejren Dachau, hvor han må kæmpe hårdt for at overleve. Hans indflydelsesrige kontakter kommer ham efter lange trængsler til undsætning og han kan vende tilbage til sin konfliktfydte hverdag.

Gunther er tysklands svar på Raymond Chandlers Philip Marlowe, som en del nok kender fra film med Humphrey Bogart. Dvs. fræk som en slagterhund, sjofel og dameglad…fantastisk underholdende, jeg åd mig gennem hele serien. Begynd her – med Martsvioler!!!