415

2011

978-87-638-1902-2

A Most Wanted Man - oversat af Jan Hansen

4. udgave 1. oplag

”Marionetten” er en af de bøger, jeg nærmest faldt i søvn til, første gang jeg læste den. Men mange af Carrés bøger er som gode årgangsvine: de bliver simpelthen bare bedre med årene.

I Hamborg, omkring en 6-7 år efter 11. september angrebet, dukker der en høj, lettere forhutlet tynd tjetjener op. Han indlogerer sig hos en tyrkisk familie, hvor Leylas moderfølelser render af med hende, til sønnens fortrydelse. For Issa er efterlyst af Interpol, har siddet i russiske og tyrkiske fængsler, og er stukket af fra en anholdelse i Sverige. Er han terrorist, eller skal man tro på, at han blot vil have en uddannelse som læge og leve et godt liv, mens han vil donere en kæmpesum til den muslimske verden, og i særdeleshed til tjetjenerne? Hans far var oberst i Rusland, og har efterladt ham en stor formue, der befinder sig i en bank i Hamborg, hvor den engelske direktør Brue, øjner en chance for at slippe af med den ulovlige bankkonto, fyldt med beskidte sorte millioner.

Den tyske efterretningstjeneste slikker stadig sårene efter at det kom frem, at flykaprerne bag 9/11 kom fra Hamborg. Rivaliserende forgreninger fik skylden, og det er ikke blevet bedre. En instans ser Issa som en farlig terrorist, mens en anden finder ham aldeles uskyldig og øjner chancen til at hverve andre medspillere som agenter. Samtidig blander både den engelske og amerikanske efterretningstjeneste sig.

Carré fik ideen til bogen, da han fra en journalist hørte historien om Murat Kurnaz, der blev holdt fanget på Guantanamo i mange år. På en køretur med Kurnaz og journalisten Carla Hornstein opstod bogens bogens rammefortælling mellem Issa, Annabel Richter, som er Issas smukke tyske advokat, og den 60 årige bankdirektør Brue, der forelsker sig i Richter. Alene beskrivelsen af Brue er fremragende: Hans kone har et helt åbenlyst forhold til en anden mand, hans egen datter er maniodepressiv og bor i USA, og mødet med Richter vækker ham nærmest op til dåd. Han føler en stor trang til at gøre alting godt igen, slette den ulovlige konto og hjælpe Issa på alle måder.

Det er Carré i topform. Måden han udpensler efterretningstjenesternes utilstrækkelighed på er fremragende. Da Brue går fortumlet hjem efter at have mødt Issa og skrevet en check på 50.000 euro til Richter, farer han flere gange vild, hvilket agenterne, der prøver at forfølge ham, misfortolker som værende en erfaren agents måde at vildlede dem på.

Det er Carrés forsvar for de ulovligt arresterede muslimer, hans anklage mod USA og især Guantanomofængslet. Det er igen en historie om den lille mand mod det store ubarmhjertige system, en smertende fortælling, der virker ulideligt autentisk. Den kærlighedssyge bankdirektør, sat op mod den smukke idealistiske advokat, der samtidig falder for den muslimske Issa, er så godt beskrevet, og det bliver aldrig kedeligt. De kyniske efterretningstjenester, der hverver de forskellige parter, og får dem til at forråde sig selv og dem de elsker, er ligeså ondt skrevet, så man som læser bliver helt fortvivlet.

Anton Corbijn står bag den fremragende filmatisering, ”A Most Wanted Man”, der desværre også blev Philip Seymour Hoffmanns sidste hovedrolle.