af d. 5. juli 2018

194

2009

978-87-7053-054-5

Mannen som gick upp i rök - oversat af Bjarne Nielsen

1. udgave 3. oplag

Jeg har altid ment at dette bind to i Sjöwall/Wahlöös ti binds værk, er det svageste, men en genlæsning viser at det ikke er en helt fair dom. ’Manden som gik op i røg’ skiller sig kraftigt ud, derved at det meste af handlingen er henlagt til Budapest, hvor Martin Beck skal lokalisere en forsvunden landsmand. Han er alene, kun bakket op af makkeren Kollberg, når han har held til at nå denne telefonisk, og en telefon skulle man i 60’erne indendøre for at lokalisere. Der var ingen mobiltelefoner, men telefonbokse. Så Beck er alene i Budapest (uden mobiltelefon), og når han ikke lige har nogen idéer til sin efterforskning, vandrer han rundt og nyder byen som en anden turist. Halvdelen af historien føles næsten som en rejsebeskrivelse af en fantastisk by, og jeg undrer mig lidt over hvor samfundskritikken bliver af. Angiveligt ville forfatterparret med deres ti bøger rette en skarp kritik mod det svenske samfund, men den er der ikke meget af her. Man kan sige at den positive beskrivelse af Budapest muligvis har været en torn i øjet på svenskerne, da Ungarn dengang lå bag jerntæppet, og der er også en tendens til at svenskerne er banditterne mens østeuropæerne er ganske omgængelige. På nær lige et par stykker der gokker Martin Beck grundigt i nakken. Og den eftersøgte svensker er lidt af et røvhul. Journalist, drikker som et svin og behandler det modsatte køn med en afgrundsdyb disrespekt.

Men så er der the good guys, Becks svenske kolleger der, når de har ham i røret, taler aldeles indforstået med så stor en portion medmenneskelig finesse og ikke mindst humor, at man forstår hvad der gør forfatterparrets figurer – og bøger, til noget helt specielt. Jeg var tæt på at være flad af grin, og den humor er en styrke seriens resterende bind bæres oppe af.

Hvis du er krimilæser og ikke kender serien om Martin Beck, er der kun et at sige: se at komme i gang!